Waar komt de gewoonte vandaan om aan een potlood te likken voordat je gaat schrijven, welk nut heeft dit?

dit n.a.v. de vraag over het niet mogen likken aan een stempotlood.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee, waar het vandaan komt.
Ik weet wel dat het een ongezonde gewoonte is, het heet niet voor niets een pot-LOOD.
Er zit lood in en da krijg je dan binnen, niet zo gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook geen idee.
Heb in ieder geval zelf nooit deze behoefte gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik ook niet en smakelijk lijkt het me ook al niet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanwensel?
Vroeger had je inktpotloden, daar moest je eerst aan likken.

Het beste antwoord

Die gewoonte hebben ze misschien hier vandaan. Mijn grootvader likte altijd aan zijn potlood (gewone potlood) voordat hij ermee begon te schrijven.
Nieuwsgierig als ik was wilde ik natuurlijk weten waarom.
Grootvader wist mij te vertellen dat dit een slechte gewoonte was dat hij overgehouden had aan het gebruik van anilinepotlood. Anilinepotlood is een potlood van vroeger waar je eerst aan moest likken voordat je ermee ging schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
adriana
14 jaar geleden
Het likken aan een potlood gebeurde inderdaad bij een annaline potlood dan werd het duidelijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@panteao,dat kwam omdat hij de melk aanlengde met water. De melk kreeg daardoor een blauwachtig uiterlijk.

Andere antwoorden (3)

misschien deed men dit om de punt schoon te maken

Toegevoegd na 54 seconden:
wij moesten het vroger met een soort schuurpapiertje doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige reden die ik kan bedenken is: een hard potlood bevat veel klei, en weinig grafiet. Hiermee krijg je dus een dunne streep. Door het potlood te bevochtigen, zou het component klei iets zacht kunnen worden, zodat een iets dikkere en dus beter leesbare streep ontstaan.
Ik herinner me dat de melkboer vroeger ook altijd eerst aan het potlood likte, voordat hij het boekje invulde.(vroeger betaalde je per week).

Een potlood bevat geen lood meer, na 1785 werd de klei/grafiet methode reeds gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gewoonte. Dit komt oorspronkelijk uit de middeleeuwen, waar de monniken aan de punt van een ganzenveer likte om de veer meer inkt te laten opnemen. En gewoontes blijven bestaan.