Is het in correct Nederlands 'allerzwaarste' of 'aller zwaarste'? Ik kan het nergens terugvinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Het beste antwoord

Het is 'Allerzwaarste' in correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb gezocht en vond een hele rij met aller....
allerbelabberdst
allerbelangrijkst
allerbeste
allerduurst
allerzwakste
eindigend met allerzwartst
Niet alle vervoegingen en verbuigingen van woorden zijn opgenomen in de woordenlijst wordt er extra vermeld op de site Woordenlijst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De overtreffende trap wordt soms gebruikt niet om de hoogste graad, maar om een zeer hoge graad aan te geven. Een voorbeeld van dit gebruik is de vorm met aller- . Zo schrijf je 'allerliefst' als je 'heel erg lief' bedoelt. En op dezelfde manier 'allerzwaarst' als je 'nog zwaarder dan heel zwaar' wilt beduiden.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea, Je voorbeeld is wel duidelijk, maar je bedoelt "zwaarder dan zwaarst". Officieel is dit geen overtreffende trap, maar een absoluut of onecht superlatief, ook wel elatief - verheffende trap.
Je schrijft allerzwaarste aan elkaar. Indien je het los van elkaar schrijft zou je aller als "iedereen" kunnen lezen. Zoals bijv. bij "ons aller vriend". (beetje lastig uit te leggen)