wat zijn de criteria voor een taal?

Ik wil graag weten wat de criteria zijn wanneer een taal een taal is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (1)

Taalkundigen nemen op die vraag graag hun toevlucht tot oneliners als ‘Taal is een dialect met een nationale vlag’ of ‘Taal is een dialect met een leger en een vloot.’ Dat lijkt misschien een wat al te gemakkelijke manier om een lastige kwestie te omzeilen, maar zo’n antwoord snijdt wel degelijk hout.

Er bestaat formeel namelijk geen verschil tussen een taal en een dialect. Het onderscheid tussen het Standaardnederlands en een Nederlands dialect ligt in buitentalige zaken: in het feit dat spelling, grammatica en woordkeus van het Standaardnederlands zijn geüniformeerd, vastgelegd en op school worden onderwezen, en dat het Standaardnederlands tot staatstaal is verheven. Standaardtaal en dialect hebben een verschillende maatschappelijke positie en waardering gekregen.