Wat zijn tekstuele grappen en visuele grappen en wat is het verschil ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

Een tekstuele grap is bijvoorbeeld
Het is groen en gezellig: Sla-lalalie

Deze grap (alhoewel niet zo goed) is puur tekstueel en is grappig doordat het woord 'sla' zowel bij de slalalalie past als bij de groente sla.

Een visuele grap zou het volgende kunnen zijn:
"Zij had hele grote oren" Terwijl de cabaratier met zijn handen de vorm van borsten maakt.
Dit is grappig (of kan grappig zijn) omdat het beeld niet klopt bij wat er gezegd wordt. Maar ook puur beeld/beweging gezichtsuitdrukkingen kunnen een visuele grap zijn.

Het verschil zit hem dus in hoe de grap wordt overgebracht. Is iets een woordgrap/woordspeling of gaat het om het beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
isse mooi voorbeeld +1