Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de betekenis van Tíos? (spaans)

Heb al een aantal malen gezocht op het internet, ik kom de volgende dingen tegen:

- Tíos = Oom
- Tíos = Oom en Tante

Oom en Tante komt ook voor als Tío & Tía.. maar Tíos?

misschien iemand die spaans kent, die mij kan vertellen wat waarheid is..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Tío is oom idd.
tíos is het meervoud ervan en dus ooms.

tía is tante
tías is tantes ( dus ook meervoud. )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In sommige talen gebruiken voor het aangeven van 2 personen van verschillend geslacht maar wel van dezelfde familie status dezelfde vorm als voor het mannelijk meervoud.

nino = jongen, nina = meisje
ninos kan echter zoveel "jongens" betekenen als "kinderen in het algemeen", dus een verzameling jongens en meisjes

tios is inderdaad niet oom maar het meervoud (ooms) maar kan dus ook gebruikt worden om oom en tante tegelijk te benoemen.

het geldt echter niet voor alle vormen als ik me niet vergis, hijo is zoon, hija is dochter maar je zoon en dochter samen noem je bij mijn weten niet hijos, daar bedoel je alleen je zoons mee
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Daarnaast is het woord tío (of meervoud tíos) een woord dat door jongeren wordt gebruikt zoals wij bijvoorbeeld 'kerel', 'gast' of 'dude' gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding