Wat zijn 'ja' en 'nee' voor woorden?

'huis' is een zelfstandig naamwoord
'groot' is een bijvoeglijk naamwoord
'omdat' is een voegwoord
'de' is een lidwoord

enz..

Maar wat zijn ja en nee??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Het beste antwoord

'Ja' en 'nee' zijn beide bijwoordelijke bepalingen van modaliteit, waarbij 'ja' inderdaad bevestigend en 'nee' ontkennend is. Andere bijwoordelijke bepalingen van modaliteit zijn bijv. 'misschien' (= mogelijkheid) en 'waarschijnlijk' (= waarschijnlijkheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iskemchls
3 dagen geleden
Bijwoordelijke bepalingen zijn geen woordsoorten maar woordgroepen of constituenten.

Andere antwoorden (5)

Een interjectie, of tussenwerpsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Zie voor eenvoudige en duidelijke uitleg ook: http://www.valley-trail.com/Andere_woordsoorten.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank.
Eenvoudig en duidelijk was inderdaad niet de forte van mijn link.
;-)
Een antwoord op een gesloten vraag (slechts ja of nee mogelijk als antwoord).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ant

(Ja, dit is onzin, maar zowel "ja" als "nee" zijn beide "antwoorden", toch?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 1e is een bevestiging en de 2e een ontkenning. Zo eenvoudig is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bevestigingswoord en een ontkennend woord denk ik. Maar goeie vraag, nooit over nagedacht.