Waarom zou een overheidsinstelling zijn logo met opzet onleesbaar maken, door alle afbreekregels aan zijn laars te lappen?

Dit is het logo van het Nederlands Forensisch Instituut.
Waarom zo? Wat zou daar achter zitten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Beeldmerken worden niet gelezen, maar als totaal plaatje herkend. Ik vind het een uitstekend logo.

Aandacht. Als je iets niet goed kan lezen kijk je er met veel meer aandacht naar. 'Ze' willen waarschijnlijk toch opvallen op een niet schreeuwerige manier.

Ik heb op Internet gezocht, zowel bij het NFI als bij de diverse huisstijl- en logo-ontwerpbureaus. Niets gevonden. Ik kan dus alleen vanuit mijn eigen gevoel spreken. Een gok dus. Vanuit die gok zeg ik: met dit logo moet je goed kijken, speuren als het ware. Dat is precies de kerntaak van het NFI. Verder speelt misschien mee dat het NFI de dingen in hokjes moet plaatsen. Toegevoegd na 7 uur: Ik heb via het contactformulier op de site van het NFI gevraagd naar de achtergrondgedachte achter het logo. Als je de vraag nog even open laat staan, kan ik hier toevoegen wat het NFI antwoordt.

Ik denk juist dat ze helemaal niet willen opvallen en daarom voor zo'n logo kiezen. De gemiddelde mens gaat niet een tijdje voor zo'n bus staan om te kijken wat er nou staat. Als je direct opvalt, kan het misschien wel eens lastig zijn met nieuwsgierige mensen die je werk belemmeren. Wat betreft het logo zelf, volgens mij hebben ze er behoorlijk veel geld voor bepaald. Het is ook kunstwerk he ;-) Maar ja, dan heb je ook wat :P

Als je dit logo ziet,dan moet je echt wel 2 of 3 keer kijken wat er staat. Het is niet zo als met andere logo,s dat als je een paar letters ziet je al weet waarover het gaat. Het trekt extra aandacht,omdat je jezelf op het logo moet concentreren en je gaat er toch even over nadenken. Dus het logo heeft extra aandacht gekregen.

Hoe lang heb jij om naar een logo te staren als je langs rijdt? Een halve seconde wellicht? Dat is niet lang genoeg om de text te ontcijferen. Dus negeer je het busje. Echter, als je de text in een flits zou kunnen lezen is de reactie: Goh, wat zou daar gebeurd zijn. En men stapt op de rem.

Een logo is niet om te moeten lezen. Het is een herkenbaar beeldmerk waar een mate van herkenbaarheid (voor de 'consument' maar ook voor de identiteit van het bedrijf) in moet zijn opgesloten. Dit logo geeft dat perfect weer. De waarheid is niet altijd wat er op het eerste gezicht aanwezig is. Er moet verder gekeken worden dan onze neus lang is. Er zijn puzzels op te lossen, etc

Ik vind het eigenlijk wel een perfect logo,het geeft aan van wie het is en wat ze doen en je moet er iets langer naar kijken dan normaal, wat eigenlijk hun werkwijze is. En als je iets langer kijkt , is het toch duidelijk wat er staat. Heb nog een leuk voorbeeld. Zie foto.

Bronnen:
pontiac2

Wat een raar logo! Als het NFI onderdeel is van de Rijksoverheid is het binnenkort afgelopen met die grappenmakerij, want dan moet het ook gewoon aan het nieuwe blauwe rijkslogo met de leeuwtjes. En zo te zien is het onderdeel van het ministerie van Justitie.

Bronnen:
http://rijkshuisstijl.communicatieplein.nl/

Je ziet nu de beginletters 'NNNS' onder elkaar. Uit en - en - en (bewijsmateriaal) volgt de slotconclusie, juist ook in forensisch onderzoek.

Omdat het zo een beetje lijkt op het geheimschrift van criminelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100