Wat is de term voor het geven van een niet gerelateerd antwoord?

Er bestaat een term voor het geven van een antwoord wat niet te maken heeft met de gestelde vraag.Bijv: 'Wat heb je gegeten?' Antwoord: 'Vanavond eet ik macaroni.' Helaas weet ik deze term niet meer en zoeken op Google heeft me ook geen antwoord kunnen geven. Weet iemand de term hiervan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
7K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
een non sequitur
Poet
9 jaar geleden
Politici leren in mediatraining dat in die paar seconden mediatijd die ze hebben direct hun politieke boodschap moeten ventileren, ongeacht de vraag die wordt gesteld. Misscien moet je dus zeggen: een medistraining-antwoord...
Amadea
9 jaar geleden
Interessant artikel daarover: http://www.kennislink.nl/publicaties/de-kunst-van-het-ontwijken

Antwoorden (7)

In België zegt men bij zo een antwoord: "Hij draait rond de pot". Dit kan ook wanneer men een antwoord geeft op bijv. een examenvraag dat niet "to the point is".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een antwoord "omzeilen" door een antwoord te geven waaruit blijkt dat je de vraag wel begrepen hebt, maar er niet op wil antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ontwijkend antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus een evasief (ontwijkend) antwoord.
Invasie - inval
Evasie - vlucht - ontwijking
http://www.etymologiebank.nl/zoeken/evasie
Dan geef je een " wonderland" antwoord.
Van Alice in Wonderland. Daar zijn veel van deze dialogen.

Toegevoegd na 36 minuten:
In het eerste verhaal komt Alice in Wonderland terecht na een lange val door een konijnenhol. In het tweede verhaal bezoekt Alice het land achter de spiegel. Op beide plaatsen ontmoet ze allerlei vreemde wezens die op een bijzondere manier met haar communiceren. Dat drijft Alice menigmaal tot wanhoop, maar als welopgevoed meisje probeert ze altijd beleefd te blijven. Ze stelt wel vragen en ze probeert de logica in het gesprek te ontdekken. Dat blijkt onbegonnen werk.
Die ontregelende dialogen voert Alice vaak met personages uit liedjes en versjes en de spraakverwarringen parodiëren op destijds bekende Engels (kinder)gedichten en liedjes. Het is niet alleen een uitdaging voor Alice om te begrijpen waar het over gaat, ook de lezer uit de eenentwintigste eeuw, die de oorspronkelijke teksten niet kent, wordt uitgedaagd. Over de betekenis van de vaak onlogische dialogen en versjes zijn letterlijk bibliotheken vol geschreven. Het is dan ook de vraag of de verhalen over Alice voor kinderen bedoeld zijn. Daarover verschillen de meningen. Het zijn in ieder geval verhalen die levenslang meegaan en zich nooit helemaal prijs geven.
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
In een steeds grotere kring wordt dit soort antwoorden als wonderland- antwoord benoemd.
Waarom dat een min waard is ?
In een discussie worden antwoorden en opmerkingen die niets met het onderwerp te maken hebben vaak gekwalificeerd als "off-topic".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om de hete brij heen draaien
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is: evasief zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanuit de politiek ken ik het woord.
Bestuurlijk evasief gedrag - wegkijken van de problemen.
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel je, Mazzepaz? Het kan zeer rationeel en zinnig zijn om een evasief antwoord te geven.