op wikipedia kan je het antwoord vinden:

" Het woord taboe is afkomstig uit het Tongaans van Polynesië (tapu of tabu), waar het stond voor een religieus verbod op bepaalde plaatsen, voorwerpen, personen of acties. Het woord komt, conform de klankwetten voor de Polynesische talen, terug als tapu, kahu etc."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taboe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorsprong is het Polynesische tapu, heilig, van ta (merkteken) en pu (buitengewoon).
Dat is via de Engelse en Franse taal overgewaaid als tabou/taboo, voor iets dat verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een Polynesisch woord. De Tonga-vorm is tabu; op Hawaii is het kapu; in Melanesië komt ook tambu voor. Het woord heeft een veelomvattende betekenis, maar in het algemeen duidt het op iets dat verboden is. Het wordt toegepast op alle gevallen waar dingen niet aangeraakt mogen worden.
Amadea
13 jaar geleden
James Cook (Britse ontdekkingsreiziger 18e eeuw) gebruikte het woord als eerste in het Engels... and the rest is history!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord ‘taboe’ is géén Nederlands woord. Het komt uit een taal die door bewoners van de eilandengroep Tonga wordt gesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een Nederlands woord. Het is alleen een leenwoord. Dat betekent nog niet dat het niet Nederlands is.