Schrijf je vijf in de meervoudsvorm vijven of vijfen?

Op mijn iPhone word vijven goedgekeurd en vijfen niet maar vijfentwintig word met een f goedgekeurd. Op de blackberry word vijven en vijfen goedgekeurd door de spelling checker

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
79.4K

Het beste antwoord

Vijven is inderdaad met een 'v'
Het meervoud is in principe altijd met een v en in dit geval dus ook.
vijfentwintig is echter wel met een 'f' omdat je zegt vijf-en-twintig. Daarnaast is het ook een samenvoeging van woorden waardoor het dus met een 'f' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is 'vijven'.

Toegevoegd na 1 minuut:
En 'vijfentwintig' klopt overigens wel. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meervoud van vijf is vijven, net als lijf-lijven en wijf-wijven.
Vijfentwintig is een heel ander woord. Dan gaat het over vijf-en-twintig, wat aan elkaar geschreven wordt als vijfentwintig.