Heeft 'hoor' een betekenis in onderstaande zinnen? Zo ja, welke?

Zoals in: Ja hoor. Nee hoor. Ik ga zo weg hoor. Is dit gewoon spreektaal of heeft het nog betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
18.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets als 'Nee, heb je me gehoord?'
Een versterking, zoals in de antwoorden werd gezegd.

Het beste antwoord

In 'ja hoor', 'nee hoor' enz. is het woordje 'hoor' een tussenwerpsel als je het zou moeten ontleden in de grammatica.

Tussenwerpsels zijn meestal uitroepen van één woord en hebben met de verdere zin geen verband. Ze vormen alleen een soort gevoelsmatige versterking van de uitspraak.

Tussenwerpsels worden in diverse manieren gebruikt;
Om een gevoel weer te geven; au, bah, jakkes, hè, ach, och, oh....
Om er een geluid aan te geven; plons, boem, boink, plof....
Om de aandacht te trekken of nadruk op te leggen; hallo, hé, halt, hoor enz.

Tussenwerpsels kan je altijd gewoon weglaten en de zin verandert er niet door;
"De auto knalde tegen de muur en...boem. Laat boem weg en je hebt gewoon een zin.
In ' ja hoor' kan je het woordje 'hoor' ook gewoon weglaten en de zin blijft gewoon goed. Het dient dus alleen ter versterking van je uitspraak .
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is beide. Het is inderdaad spreektaal waar weinig bij wordt stil gestaan, maar het stamt af van "hoor je(?)". Het is een manier van extra aandacht vragen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ook in het Engels heb je er een (minder gebruikte) variant van: "... you hear?"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het woordje 'hoor' wordt hier gebruikt als tussenwerpsel. Een op zichzelf staande uitroep, zonder specifieke betekenis. Als je het weglaat geeft de tekst nog steeds dezelfde boodschap. Maar dan recht voor z'n raap.
Dit soort tussenwerpsels wordt gebruikt bij bevelen, aanmaningen en aansporingen om aandacht te krijgen. Net als ’zeg' is 'hoor' een tussenwerpsel met versterkende waarde als het achter een zin staat. En ze worden beide vooral gebruikt bij waarschuwingen of toegevingen.
Amadea
10 jaar geleden
Het is ook een praktische manier om toch altijd netjes met minimaal 2 woorden te antwoorden . Bij een de enkele woorden Ja of Nee , helpt het om niet bot/kortaf over te komen.
10 jaar geleden
Ik gebruik het zelf vooral als een soort geruststelling zodat ik niet de verkeerde indruk wek. Het zorgt ervoor dat, wat je ook zegt, het wat vriendelijker klinkt.

"Zit je in de problemen? Ik maak me zorgen!"
"Nee." (totaal niet geloofwaardig, heel bot)

"Zit je in de problemen? Ik maak me zorgen!"
"Nee hoor!" (vriendelijker, geruststellend)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als "hoor" met die afzwakkende functie wordt gebruikt om zinnen vriendelijker te laten klinken heeft het grammaticaal de functie van een tussenwerpsel. Wat preciezer is de betekenis echter meer vergelijkbaar aan die van een bijwoordelijke bepaling en wel één van "modaliteit". Andere voorbeelden hiervan zijn:

dus, best, een beetje, wel, misschien, soms, eventjes, ook, best wel

Het Nederlands is misschien wel de taal waarin deze bepalingen het meest worden gebruikt van alle talen.