Is het 1 à 2 of 1 á 2?

Of hoeft er geen symbool op de a te staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
88.9K

Antwoorden (2)

Voor de duidelijkheid wordt er wel een symbool op de a gezet, en wel een naar links hellende. Wat de term is afkomstig uit het Frans. In puur Nederlands zou je schrijven een of twee. Maar verkort wordt dat meestal genoteerd als 1 à 2.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat = Want
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, klopt maar in het Nederland schrijft men gewoon bv 1 a 2 omdat een a met accent grave (kapje naar links) niet op ons toetsenbord staat.
Amadea
10 jaar geleden
Bedoel je dan het Vlaamse toetsenbord? Op het mijne staat ie wél, links naast het cijfer 1. De á maak ik met de toets naast Enter plus de a, en de à met de toets naast de 1 plus de a.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, het zou wel gek zijn als we dit soort tekens niet kunnen tikken op ons toetsenbord! Verder heb je altijd de ALT lijst nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog gekker zou het zijn als de Nederlandse taal wordt bepaald door het wel niet aanwezig zijn van letters/tekens op een toetsenbord.
De juiste schrijfwijze is 1à2 volgens het woordenboek.