"ba·lans de; v(m) -en 1 tweearmige weegschaal 2 evenwicht: uit zijn ~ raken uit zijn evenwicht 3 (boekh) overzicht van bezittingen en schulden: de ~ opmaken het resultaat van zijn werk berekenen (ook fig)"

Het is dus "de balans".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De balans.....We gaan DE balans opmaken, niet we gaan Het balans opmaken.

Toegevoegd na 56 seconden:
Geldt ook voor de balans tussen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoelsmatig denk ik de balans,net zoals je de boom zegt en niet het boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens van Dale's Groot woordenboek der Nederlandse taal is het lidwoord dat bij balans hoort 'de'. Dit geldt ook wanneer je dit in een zin gebruikt. Bijv. in een zin als 'De balans tussen werk en privé is voor veel mensen belangrijk', gebruik je 'de' en niet 'het'