Hoe schrijf je de afkorting mavo/MAVO/Mavo?

Schrijf je het met of zonder hoofdletters en met of zonder puntjes? En waarom schrijf je het dan op die manier?
Ik zie het overal anders staan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
15.9K

Het beste antwoord

Correct gespeld: ‘mavo’ komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal.

En we schrijven het zo, omdat we het nu eenmaal zo moeten schrijven... Spelling is altijd een kwestie van afspraak.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ter toelichting (van Onze Taal):

"PABO / Pabo / pabo

Hoe schrijf je onderwijstypen zoals pabo: met kleine letters of met een of meer hoofdletters?
Alle onderwijstypen krijgen kleine letters. Juist is dus pabo, of het nu om het type onderwijs of om de school gaat:
• Wie lesgeeft in het basisonderwijs, moet een pabo-diploma hebben.
• Rondom de pabo bij ons in de stad is het altijd een drukte van belang.

De benamingen van typen scholen en onderwijs zijn erg divers van aard, maar ongeacht hun opbouw krijgen ze allemaal een kleine letter:
• woorden 'op zich': atheneum, gymnasium, lyceum, universiteit;
• samenstellingen, ook met een naam: basisschool, basisvorming, beroepsonderwijs, daltonschool, hogeschool, jenaplan, kunstacademie, leonardoschool, montessorionderwijs;
• woordgroepen: bijzonder onderwijs, brede school, hoger onderwijs, lager onderwijs, middelbare school, openbare scholengemeenschap, primair onderwijs, secundair onderwijs, speciaal onderwijs, tweede fase, voortgezet onderwijs, vrije school;
• letterwoorden (afkortingen die klinken als gewoon woord) en samenstellingen daarmee: havo, mavo, moedermavo, pabo;
• initiaalwoorden (letter voor letter uitgesproken): bso, hbo, lbo, lts, mbo, roc, tso, vmbo, vwo.

In afkortingen als aso ('algemeen secundair onderwijs'), bo ('basisonderwijs'), vo ('voortgezet onderwijs'), ho ('hoger onderwijs') en wo ('wetenschappelijk onderwijs') kunnen punten worden gebruikt als er anders misverstanden kunnen ontstaan: a.s.o., b.o., v.o., h.o., w.o. In teksten met meer onderwijstermen is dat doorgaans niet nodig.

Alleen als binnen de eigennaam van een school of scholengemeenschap zo'n woord of afkorting voorkomt, kan die een of meer hoofdletters krijgen. De naamgever van de school bepaalt dat. Zo bestaan onder meer het Dalton Voorburg, de Fontys PABO Eindhoven/Veghel, het Gymnasium Camphusianum, de Hogeschool van Amsterdam, het ROC Zadkine, de Universiteit Leiden en de Vrije School Texel."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De afkortingen zonder hoofdletters zijn geen eigennamen, klopt dat?
Computoon
10 jaar geleden
Daar lijkt het inderdaad wel op maar of die 'regel' altijd opgaat, zou ik niet durven zeggen.