Het kan allebei en je kunt natuurlijk ook zeggen: prettige paasdagen
11 jaar geleden
Het is fijn Pasen en fijne paasdagen, mensen halen dat soms door elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pasen is volgens de bekende naslagwerken een zogeheten de-woord. Bijvoeglijke naamwoorden bij de-woorden krijgen een buigings-e. Het moet dus 'fijne pasen' zijn.

Toegevoegd na 4 dagen:
In een later antwoord wordt ten onrechte verwezen naar het item van taaladvies over 'vrolijk(e) pasen'. ( http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1396/ ). Je kunt dat verhaal niet zomaar toepassen op fijn.Vrolijk pasen (als wensformule) kan wel, maar fijn pasen niet.
rose
11 jaar geleden
Dat ligt aan je religie, wij katholieken zeggen "zalig pasen"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zeg je zelf? 'Ik wens je een zalig Kerst' of; ' ik wens je een zalige Kerst?'
Het verschil zit hem in Kerst (net als Paas) als feest gezien (kort) of als periode/tijd
(langer).
Zo is het; zalig, fijn, prettig enz. Kerst-/Paasfeest maar voor de langere periode
Fijne, zalige, gelukkige enz. Kerst-/ Paasdagen.
Kerst of Pasen wordt als een periode gezien (2 dagen) en bij meervoud wordt er een -e- aan het bijvoeglijke naamwoord toegevoegd.
Dus is het ; fijne Pasen, zalige Kerst enz.

Tegenwoordig zal niemand het je kwalijk nemen als je het hebt over een 'fijn Pasen'.
Je kunt hiermee ook Pasen als feest bedoelen en dan mag het. Als je dan maar wel zegt; 'fijne paasdagen' en geen fijn paasdagen! (^0^).
amc