"De toon maakt de muziek" wat betekent dat?

Soms lees je dat wel eens "De toon maakt de muziek". Wat betekent dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
14.5K

Het beste antwoord

De toon maakt de muziek oftewel C'est le ton qui fait la musique, wordt meestal gezegd bij het plaatsen van min of meer belangrijke onderwerpen.

Als je iemand bijvoorbeeld een vervelende mededeling moet doen kun je dit ongeïnteresseerd doen, maar je kunt ook laten merken dat je het heel erg vervelend vindt dat jij de boodschapper bent en laten merken dat je meeleeft.
De mededeling blijft dan net zo vervelend, maar komt veel minder hard aan.
Op zo'n moment is het dus echt de toon die de muziek maakt, oftewel de manier waarop je de boodschap/mededeling brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe je iets zegt...

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de toon die de muziek maakt.
Het gaat om de manier waarop iets gezegd wordt.
Uit het Frans: "C'est le ton qui fait la musique"
In het Duits: "Der Ton macht die Musik."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in t frans toch t mooist :-) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mariejose, had je daar nu echt wikipedia voor nodig? Ik google ook wel eens, maar niet bij al mijn antwoorden. Het is ook leuk om eens iets van jezelf te laten zien.
Je kan iets vanuit je hart zeggen met een emotie,maar je kan ook iets zeggen uit een gewoonte ,en stel dat je het niet meent. Dan liever uit een emotie ,de toon maakt de muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de manier waarop je iets zegt, dat uitmaakt... Dat is het belangrijkste in het leven, de manier waarop je iets zegt...