Waarom wordt per se zo verschillend geschreven? Perse, persé, per sé, per se.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Antwoorden (5)

Omdat het echt zo'n woord is wat veel mensen fout schrijven, net als het woord 'sowieso'. Overigens is er maar 1 manier om het goed te schrijven en dat is 'per se'. Het komt uit het Latijn, en betekent letterlijk 'door zich', dat wil zeggen 'voortvloeiend uit de eigenschappen van de zaak zelf', dus: 'noodzakelijk'.

Waarschijnlijk denken veel taalgebruikers, vanwege de laatste klinker, aan een Franse herkomst. Dat verklaart het veelvuldig voorkomen van de onjuiste vorm persé.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt geschreven met twee woordjes, per se.
Je kunt alles wel verschillend schrijven, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt op zoveel verschillende manieren geschreven omdat het uit een totaal andere taal (het Latijn) komt. Bij een Nederlands woord zou je de klank anders schrijven, bijvoorbeeld 'persee', als één woord, met een dubbele e op het eind, of 'persé', met een accent op de e.

Het is echter geen van oorsprong Nederlands woord, maar een Latijnse uitdrukking. En in het Latijn schrijf je zoiets met twee woorden: 'per se'. Dat is de enige juiste schrijfwijze, maar het komt op veel Nederlanders onnatuurlijk over. Dus gokken ze op basis van de klank hoe het geschreven wordt, en komen daarbij op allerlei verschillende en onjuiste varianten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onzetaal.nl: Vandale en het groene boekje vermelden alleen per se, het witte boekje per se en persé.

Ik denk dat er meerdere factoren mee kunnen spelen in waarom het vaak fout geschreven wordt:

- Het is een vreemd woord, waarvan je de spelling (voor zover ik weet) niet kan beredeneren aan de hand van andere spellingsregels, in ieder geval niet spellingsregels die heel algemeen bekend zijn. Dus gokken we maar wat.
De spelling ‘per se’ gaat tegen ons gevoel in, omdat het niet gebaseerd is op hoe wij normaal deze uitspraak zouden schrijven, maar op wat goed past bij de oorspronkelijke taal (Latijn). Dus schrijf je het automatisch vaak zoals je zelf logisch vindt, en bij veel woorden schrijf je het dan kloppend, maar bij deze juist fout.

- Het is een woord dat niet zo superveel voor komt. Een deel van ons gevoel voor spelling komt niet doordat we de regels kennen, maar gebeurt meer onbewust. Doordat we een woord vaak gelezen hebben, raak je eraan gewend en zie je het onbewust voor je, heb je het meteen door als het anders geschreven is dan hoe je het al die jaren gelezen hebt. Een woord als per se is niet heel ongebruikelijk, maar je leest het niet op elke bladzijde van een boek, waardoor het minder vaak in ons geheugen wordt opgeslagen.

- Er zijn blijkbaar meerdere vormen toegestaan, wat ook voor verwarring zorgt. Plus het zorgt ervoor dat het minder ingebrand zit in je onbewuste: de helft van de keren dat het woord wordt opgeslagen telt maar mee, want de andere helft van de keren is anders geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb m maar even verwijderd en opnieuw geplaatst, het werd er niet echt duidelijker op met die bewerking om een typfout te verbeteren maar die juist weer nieuwe fouten creeerde....
Nu klopt het weer helemaal.
Spellen is geen sterk punt van de jongere generaties