Wat te doen met eigennamen die van zichzelf geen hoofdletter hebben?

Bijvoorbeeld een winkelnaam als bol.com wordt met kleine letters geschreven. Maar moet dat niet gewoon wijken voor de taalkundige principe dat een eigennaam met een hoofdletter begint?
En zo niet, hoe zit het dan met hetzelfde woord aan het begin van een zin?

Ik neem aan dat de 'zelfbeschikking' w.b. een naam (al dan niet met hoofdletter) niet zover gaat dat 'normale' taalkundige regels kunnen worden uitgesloten, maar wellicht is mijn gevoel daaromtrent onjuist.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Antwoorden (2)

Toch met een hoofdletter als ze aan het begin van een zin geschreven worden:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/ebay-ebay

Toegevoegd na 52 seconden:
Je mag iets gewoon noemen en er dan voor kiezen dat het met een kleine letter begint.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Volkskrant [de eigennaam is de Volkskrant] lees ik in de trein.
ITunes [de eigennaam is iTunes] is een desktopprogramma van Apple.
IPads [de eigennaam is iPad] zijn populair in het onderwijs.
IPhones [de eigennaam is iPhone] schijnen niet meer cool te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de taalunie worden de meeste eigennamen met een hoofdletter geschreven. Dus niet allemaal. Als de eigenaar van een zaak er voor kiest om zijn bedrijfsnaam zonder hoofdletter aan het begin te schrijven dan is dat dus correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en hoe zit het dan met een eigennaam aan het begin van de zin? wordt het dan wel . Bol.com, of blijft het bol.com?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@QZanden, zie ook het antwoord en de daarin genoemde bron van MrTomaat.