Als je een begrippenlijst met afkortingen verwerkt in je rapport, moet je deze afkortingen dan nog wel minimaal één keer voluit gebruiken?

Of is die begrippen-/afkortingenlijst er nu net voor bedoeld zodat je dat niet hoeft te doen? En waar komt deze lijst in het rapport? Na het voorwoord? Na de samenvatting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

Je kunt het best een bepaalde afkorting aan het begin voluit schrijven en erachter direct tussen haakjes de afkorting ervan. In het vervolg hoef je dan alleen de aafkorting te schrijven. Men weet nu tenminste direct wat de afkorting betekent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry; ik had de begrippenlijst niet direct gezien.
Een begrippenlijst staat meestal achter het geschrevene.
Als je elke afkorting eerst voluit zou schrijven zou een begrippenlijst niet nodig zijn. Om na te kijken wat de afkortingen betekenen, daarvoor staat de begrippenlijst.
Je hoeft ze dan niet eerst voluit te schrijven.

Toegevoegd na 19 minuten:
Het beste om een rapport te schrijven;
Voorwoord,
Samenvatting,
Verklarende woordenlijst,
Inleiding,
Het middengedeelte,
Conclusies ,aanbevelingen,
Het slotgedeelte,
Bronnenlijst,
Bijlagen.
amc
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Ja, ik snap het. Het hoort na de samenvatting. Waar de woordenlijst staat in mijn toevoeging. Ik had beter kunnen zeggen; verklarende woordenlijst en deze stel je op om niet steeds de volle omschrijving te moeten opschrijven of de volle afkorting.
Als ik nog een tip mag geven; De meeste lezers komen niet verder dan de inleiding en de samenvatting. Meestal vanwege tijdsdruk. Het is dus heel belangrijk dat je aan dit onderdeel voldoende aandacht besteedt. Je kunt de samenvatting beschouwen als combinatie van inleiding en conclusie, alleen in verkorte vorm.

Andere antwoorden (1)

Hier is niet een leidraad voor. En als deze er al is zal worden aangegeven dat zowel de eerste keer voluitschrijven als direct de afkorting gebruiken mogelijk is. Ik merk dat ik het erg prettig vind wanneer de eerste keer wel voluit is geschreven. Dit omdat formaliteiten zoals een afkotingenlijst snel aan mij voorbij gaan. Ook van collega's hoor ik veelal hetzelfde. Als je er voor kiest om een afkotingenlijst te gebruiken zou ik die na het voorwoord doen zodat voor de rest van het rapport de afkotingenlijst in ieder geval gezien is zodat de lezer weet waar de lijst terug te vinden is zonder te veel zoekwerk.