Kun je als 'leek' invloed uitoefenen op de volgende nieuwe spellingregels?

De vorige keer was er nogal wat commotie over de tussen-n. Terecht, vond ik. Tijdschrift Onze Taal hield een enquête, maat toen was het al te laat.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb bijv. moeite met de hoofdletterregels. Soms zie je in een zin staan 'Ministerie van justitie' waarbij dan alleen Ministerie met een hoofdletter staat, terwijl de rest zo'n beetje in de zin ondergaat. Ook bij het woord 'Jood' moet je weten of het om iemand van het joodse geloof gaat, of een inwoner van Israel. Soms is het dat allebei.
In het Engels bijv. wordt veel meer gebruik van hoofdletters gemaakt. Ik vind dat beter en duidelijker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (1)

Uit het verleden blijkt dat als iets maar vaak genoeg "fout" gedaan wordt, het uiteindelijk vanzelf "goed" wordt. Als leek kun je dus invloed uitoefenen door iets maar consequent fout te doen, en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen dat net zo doen. Uiteindelijk heb je kans dat het gewoon goedgerekend wordt.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in, bamibal, maar het is wel erg moeilijk om veel mensen dezelfde fout te laten maken als jijzelf maakt. Waar ik eigenlijk meer aan dacht is om je 'wensen' kenbaar te maken bij bijv. de Taalunie. Zo heb ik veel moeite met de verwarrende hoofdletterregels. Dat zou eenvoudiger en minder academisch moeten, vind ik.