Is er een verkleinwoord voor puppy?

Bestaat zoiets als puppietje/puppytje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat wordt dan een puppy'tje.
Je hebt toch ook een baby'tje? Een baby is ook altijd klein en toch wordt er van een baby'tje gesproken en zeker als het pas geboren is.
Zeker kleine hondensoorten krijgen kleine puppy's, vergeleken met grote hondensoorten. Neem bijv. een chihuaha-puppy....dat is echt een heel klein puppy'tje en dat noem je automatisch zo. Een herdershond-puppy is al snel een echte pup, die wordt al snel groter van formaat.

Eindigt een woord op een y dan gebruik je een apostrof bij een verkleinwoord;
baby'tje, lolly'tje, puppy'tje enz.
http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=23

Toegevoegd na 9 minuten:
In het Engels bestaat er geen verkleinwoord voor een woord dat eindigt op de -y- .
Daar spreekt men dan over 'a little puppy' of 'a little baby'.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor jouw antwoord!

Andere antwoorden (4)

In het Engels bestaat het niet, waar daar is een puppy al een klein hondje. Maar in het Nederlands, met al zijn verkleinwoorden, is het wél mogelijk. Een puppytje.
Amadea
11 jaar geleden
Nee, puppy is al het verkleinwoord van pup.

Toegevoegd na 2 minuten:
PUP of Pup kan verwijzen naar:
Puppy (hond) - een jonge hond

Foutje:

http://nl.wiktionary.org/wiki/puppy
verkleinwoord kan wel:
puppytje
en
puppytjes

Toegevoegd na 2 minuten:
PUP of Pup kan verwijzen naar:
Puppy (hond) - een jonge hond

Foutje:

http://nl.wiktionary.org/wiki/puppy
verkleinwoord kan wel:
puppytje
en
puppytjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar, die dubbele tekst!
Maar je kunt hier niet zelf je antwoord aanpassen........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niets uit, wel bedankt voor jouw antwoord.
Nou je zou kunnen denken aan baby hondje, kleuter hondje, jong hondje.
Puppy (dat is al min of meer een verkleining van pup) is een woord uit de Engelse taal puppy-tje is (net als baby-tje...!) de (zoveelste) Nederlandse aanpassing/verbastering van een woord uit een andere taal. Mag wel maar, wat is er mis met (ECHT) Nederlands?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Nederlands is het gewoon een puppietje