Is het Oost-Berlijners of Oost-Berlijn'ers? Of nog iets anders?

Weet jij het antwoord?

/2500

Strikt volgens de regels zijn het Berlijners. Want er is geen onderscheid meer tussen Berlijn en Oost-Berlijn. Je zou kunnen schrijven ex Oost-Berlijners.

Oostberlijners (aan elkaar): http://www.narcis.nl/publication/RecordID/oai%3Auva.nl%3A98973

Volgens de grammaticaregels van onze taal, zou het Oost-Berlijners moeten zijn. De regel is dat woorden die één begrip vormen één woord zijn en dus aan elkaar worden geschreven. (prentbriefkaartententoonstelling enz) Als één woord schrijf je in elk geval; woorden die aan elkaar gekoppeld zijn met -s, -e of -en; (doktersadvies, boerendochter) twee delen van een splitsbaar werkwoord; (omdat hij mij uitschold, heb ik met hem afgerekend----ik reken af, hij scheldt uit) woorden die gemaakt zijn van; er, hier, daar of waar plus een voorzetsel; ervoor, ernaar, daartegenover, daarom enz). Soms plaats je een koppel- of scheidingsteken. Dit doe je in de volgende gevallen; 1) In woorden die onoverzichtelijk worden (huis-aan-huisblad) 2) tussen 2 klinkers die je samen kunt uitspreken (na-apen, zo-even) 3)bij letters, cijfers, andere tekens of St.of Sint (x-factor,#-teken, 55-plussers) 4) in woorden met ex-, pro, non-, niet-, oud-, anti- (bij anti alleen als het daaropvolgende woord begint met een hoofdletter bijv. anti-Duits, maar antivries, antiburgerlijk, ex-man, non-profit, niet-roker enz). 5)bij AARDRIJKSKUNDIGE namen of woorden die daarvan afgeleid zijn; Noord-Frankrijk, Nieuw-Zeelanders, Oost-Berlijners) Zuid-Hollandse.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100