Is het Oost-Berlijners of Oost-Berlijn'ers? Of nog iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (3)

Strikt volgens de regels zijn het Berlijners. Want er is geen onderscheid meer tussen Berlijn en Oost-Berlijn. Je zou kunnen schrijven ex Oost-Berlijners.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat er geen onderscheid is maar voor een spreekbeurt voor Nederlands over de Berlijnse Muur zou ik graag willen weten hoe je dus Oost-Berlijners schrijft.
Oostberlijners (aan elkaar):

http://www.narcis.nl/publication/RecordID/oai%3Auva.nl%3A98973
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-
Afleidingen van namen met een windrichting krijgen dezelfde hoofdletters en streepjes als de naam zelf: Noord-Europees, Zuid-Hollander, Zuidwest-Australiër.
Volgens de grammaticaregels van onze taal, zou het Oost-Berlijners moeten zijn.

De regel is dat woorden die één begrip vormen één woord zijn en dus aan elkaar worden geschreven. (prentbriefkaartententoonstelling enz)
Als één woord schrijf je in elk geval;
woorden die aan elkaar gekoppeld zijn met -s, -e of -en; (doktersadvies, boerendochter)
twee delen van een splitsbaar werkwoord; (omdat hij mij uitschold, heb ik met hem afgerekend----ik reken af, hij scheldt uit)
woorden die gemaakt zijn van; er, hier, daar of waar plus een voorzetsel; ervoor, ernaar, daartegenover, daarom enz).

Soms plaats je een koppel- of scheidingsteken. Dit doe je in de volgende gevallen;
1) In woorden die onoverzichtelijk worden (huis-aan-huisblad)
2) tussen 2 klinkers die je samen kunt uitspreken (na-apen, zo-even)
3)bij letters, cijfers, andere tekens of St.of Sint (x-factor,#-teken, 55-plussers)
4) in woorden met ex-, pro, non-, niet-, oud-, anti- (bij anti alleen als het daaropvolgende woord begint met een hoofdletter bijv. anti-Duits, maar antivries,
antiburgerlijk, ex-man, non-profit, niet-roker enz).
5)bij AARDRIJKSKUNDIGE namen of woorden die daarvan afgeleid zijn; Noord-Frankrijk, Nieuw-Zeelanders, Oost-Berlijners) Zuid-Hollandse.
amc