Wat is de betekenis van -koek in 'billenkoek'

Slaan op billen, kont

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/term-billenkoek.96556

Het beste antwoord

De herkomst van de term is waarschijnlijk een variatie op het gebruik van het woord koek. Kinderen die zich goed gedragen, krijgen als beloning lekkers zoals koek, maar als ze zich misdragen, krijgen ze 'andere koek', namelijk voor hun billen, zoals Zwarte Piet zowel lekkers als de roe meebrengt in de zak van Sinterklaas.

(wikipedia: billenkoek) :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een schertsende benaming voor iets dat onprettig is. Denk ook aan muilpeer en oogvijg. Lekkernijen, die bij nader inzien allemaal wat zwaar op de maag liggen.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Oogvijg?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
moet uiteraard oorvijg zijn. kennelijk had ik last van dikke vingers tijdens het tikken.
Het hangt vast samen met het oude spreekwoord 'iemand een koek bakken', waarvan de betekenis is: iemand vermanen, streng berispen. En het ironisch bedoelde gezegde 'koek geven': een pak slaag geven.
Met koek wordt hierbij bedoeld: een voorwerp in de vorm van een balk. Denk maar aan een grote ontbijtkoek.
Amadea