Waarom is de letter Y in het Nederlands alfabet de enigste letter die een eigen benaming heeft namelijk "Griekse y" of "i-grec"?

De overige letters hebben geen andere aanduiding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
15.1K

Het beste antwoord

Omdat je de Y uitspreekt als een I. Als je iets moet spellen zou je het verschil niet horen, vandaar de ygrec of griekse y.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

En om verwarring te voorkomen de lange IJ. Yoghurt spel je met een "ij" welke "ij" die met harde hoeken of die uit I en J bestaat? Is nu dus gewoon Yoghurt spel je met een Griekse Y.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies dat is de enige reden om het verschil aan te geven met IJ. Wist je trouwens dat wij ook het enige land zijn met deze letter? Geen land heeft een dubbele IJ Y.
Juist omdat wij in onze eigen taal een eigen IJ hebben. Zo voorkom je beter dat je het ook als IJ schrijft al zou je het in het opzeggen van het alfabet ook als eiklank uitspreken. De Y is ook eigenlijk de goede letter van de twee letters. De lange ij wordt taaltechnisch als 2 letters gezien de i en de j. Een voorbeeld hierin: Ijmuiden is de goede schrijfwijze en niet IJmuiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker, die schrijfwijze van Ij/IJ-muiden? Ik beweer zelf altijd dat het IJmuiden moet zijn, maar heb daar geen enkel bewijs voor. Is er ooit iets over die schrijfwijze vastgelegd? Alvast bedankt voor je antwoord
Inderdaad omdat we al een IJ hebben. In Duitsland schrijven ze trouwens Jogurt, en spreken ze de Y uit als een U...taal is leuk hoor!
Nu het toch over taal gaat: het is "de enige" letter en niet "de enigste", tenzij je 'm heel erg leuk vindt...:-)