Wat is een goed boek over argumentatieleer?

Ik heb het idee dat er een aantal diverse manieren zijn om hier tegenaan te kijken. Ik ben geïnteresseerd in 2 a 3 boeken die de belangrijkste hoofdstromen vertegenwoordigen en die je zelf kent en vaak gebruikt. Met name:
* argumenten soorten
* argumentatie opbouw en schema's
* overzicht drogredenen
* opzetten van betoog
* opzetten van tegenaanval
Het liefst voor een Academisch publiek geschreven.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

IK bestel mijn boeken vaak op managementboek.nl, daar heb ik het volgende boek gevonden.

Ik ben over het algemeen tevreden over de kwaliteit van de boeken die zij kunnen leveren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Samenvatting:
Samenvatting Mensen verschillen nogal eens van mening. Dat is niets bijzonders. Wel is het ongebruikelijk dat de strijdende partijen het laten bij de constatering dat ze van mening verschillen. Vaak kan dat ook niet, of is het in elk geval niet verstandig. Dan moet er gediscussieerd worden tot er met behulp van argumenten overeenstemming is bereikt en het meningsverschil is opgelost. 'Argumentatie' geeft inzicht in de aard en structuur van meningsverschillen. Daarnaast is het een inleiding in het analyseren en boordelen van mondelinge en schriftelijke betogen. Bovendien geeft het aanwijzingen voor het schrijven en mondeling presenteren van betogen. De auteurs gaan in op het identificeren van meningsverschillen, het expliciteren van verzwegen argumenten, het herkennen van argumentatieschema's, het analyseren van de argumentatiestructuur van een betoog, het beoordelen van de deugdelijkheid van argumentatie, het opsporen van drogredenen die overtredingen vormen van de spelregels van een redelijke discussie en het schriftelijk en mondeling presenteren van betogen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met verwijzingen naar achtergrondliteratuur. Aan het slot van het boek zijn oefeningen en opdrachten opgenomen bij alle hoofdstukken. 'Argumentatie' is geschikt voor alle vormen van hoger onderwijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me een goed boek. Ik begrijp alleen dat je het zelf niet kent dus das is wel een punt ...
Als ik de inleiding lees zou het kunnen zijn wat ik zoek. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het zelf niet gelezen, dus eigenlijk kan ik er niets van zeggen, alleen dat managementboek.nl over het algemeen goede kwaliteit levert en dat de samenvatting aansluit bij je vraag.

Andere antwoorden (5)

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden hierin, maar goed argumenteren is mij voornamelijk geleerd door mijn moeder, die met mij na schooltijd altijd veel verschillende onderwerpen op tafel bracht waar we verschillende meningen over konden hebben. Als we dezelfde mening hadden, gingen we ook andere meningen proberen te vormen en deze te verwoorden.

Een belangrijk boekje denk ik dat je kan helpen is Art of War van Sun Tzu. Hieruit is een cliché uitspraak erg bekend: Ken je tegenstander, ken jezelf. Hiermee wordt bedoeld:
1. Weet de mogelijke argumenten van je tegenstander.
2. Veel belangrijker nog, weet wat jou argumenten zijn en probeer ze vanuit het andere perspectief te bekijken.

Verder is het veel sparren met mensen die anders denken, maar ook met mensen die hetzelfde als jij denken. Je vraag: Overzicht Drogredenen kan goed worden onderzocht door mensen aan te spreken op iets waar jij eigenlijk hetzelfde over denkt. Hoe doorziet iemand jouw argument dat niet je eigen is. Hoe verleid je iemand een uitspraak te doen die tegenstrijdig is met zijn standpunt/argument.

Voor Academische boeken, zou ik zeggen: De Slegte en vanstockum.nl.

Zoek eens op 'argumenteren', 'tao van het gesprek' etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De link met Sun Tzu vind ik wel er ver gezocht. Maar zoek eens naar boeken van Frans Kwakman, die heeft veel geschreven over communicatie, netwerken, adviseren en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tijdens mijn academische studie werd dit boek voorgeschreven:

Van Eemeren en Grootendorst - Argumentation

This book treats argumentation as a means of resolving a difference of opinion. Differences of opinion constantly emerge in contacts with other people not only in everyone's private life, but also at work and in all areas of public life. The authors begin their treatment of argumentation theory at the same juncture where argumentation also starts in practice: the difference of opinion that occasions the evolvement of the argumentation. This book teaches step by step the insights that are required to perform the different tasks that have to be carried out well to analyse, evaluate, and present argumentation adequately and to be able to reflect on the problems one may encounter. Each chapter begins with a short summary of the essentials and ends with a number of exercises that students can use to master the material. The book also includes references to other theoretical literature and a detailed index is preceded by a list of the discussion rules, the fallacies, and a series of general references.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Googlen kan ik ook. Dit beantwoordt mijn vraag niet. Ik stel deze vraag aan Goeievraag niet omdat ik niet kan Googelen maar omdat de resultaten van Google mij niets zeggen zonder referentie kader.
Het ging en gaat mij erom dat ik boeken aangeraden wil krijgen van mensen die deze kennen en gebruiken.
"De Inventione" van Marcus Tullius Cicero.