Van welk werkwoord is "gedegen" de verleden tijd?

Bv. een gedegen opleiding.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of is dat misschien helemaal geen verleden tijd maar slechts een bijvoegelijk naamwoord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Qua vorm lijkt het toch heel erg op een bijvoegelijk gebruikt voltooid deelwoord. Ik denk dan ook, net als de vraagsteller, dat het wel van een werkwoord is afgeleid. Volgens mijn etymologisch woordenboek is degelijk van dege afgeleid. Deghe betekent aanwas, voorspoed en is verwant aan dijen (groeien). Gedegen zou dan (indirect) zijn afgeleid van dijen en zou dan kunnen betekenen met groeipotentie of juist uitgegroeid, uitgerijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is geen werkwoordsvorm, maar een bijvoegelijk naamwoord : een omschrijving van de opleiding, te vergelijken met een 'goede' of een 'lange' of een 'zware' opleiding....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg niet om een verklaring van "een gedegen opleiding". Dat was een voorbeeld en wat het betekent weet ik wel. Dus van mij een min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
best, hoor...... ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je door de week ook zo streng Zondag? Nieuwsgierig geeft behalve een goed antwoord,ook nog een toelichting!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen op zondag (maar ik heb er nu alweer spijt van; minnetje kan echter niet meer ongedaan gemaakt worden. Moest eigenlijk ook kunnen ;-)
Gedegen is een bijvoegelijk naamwoord, dat stevig, compact betekent.
Dit is wat Onze Taal erover zegt:
GEDEGEN - ,,Een gedegen boslandschap". Hier is het woord gedegen weer ten onrechte gebruikt. Wij hebben herhaaldelijk in het licht gesteld, dat ,,gedegen" is: vast, dicht, compact, sterk. Een gedegen betoog, dat gaat; maar ,,een gedegen stijl", ,,een gedegen mensch" gaat niet.
En dat geldt ook voor ,,een gedegen landschap"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft inderdaad zelf al het antwoord op je vraag, gedegen of degelijk, is grondig, zuiver, puur.....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Svp GEEN verklaring van wat gedegen betekent. Ik wil weten of het de verleden tijd van een werkwoord is en zo ja, wat is dat werkwoord dan? Dus -1.
jc54
14 jaar geleden
Zoals ik al aangaf, ja gaf zelf het antwoord al op je vraag. Moet ik nog duidelijker zij? Het is een bijvoegelijk naamwoord. En niet "slechts".
Gedegen is inderdaad geen verleden tijd, maar een bijvoeglijk naamwoord. In gedegen opleiding betekent 'gedegen' degelijk, van een goed gehalte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het niet beter weten dan een etymologisch woordenboek, maar gedegen en degelijk doet mij denken aan duigen. Ringen die de boel bij mekaar houden en er een compleet geheel van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedegen is geen werkwoord maar een bijvoeglijk naamwoord. Je hebt dus zelf al het antwoord gegeven.
Wanneer je het in de verleden tijd wilt gebruiken dan was het vroeger een gedegen opleiding. Gedegen blijft derhalve ongewijzigd.
Bronnen: