Ik zie bij veel van de vragen en antwoorden het gebruik van drie puntjes in de zin. Wat betekenen die puntjes?

Er zijn gebruikers die dit in elke zin zelfs toepassen. Ik bedoel het volgende in de stijl van antwoorden of vragen:

Ik gebruik puntjes... Want het staat zo leuk... Of het suggereert iets... Maar wat het suggereert... dat weet ik niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Ze heten officieel gedachtepuntjes en zijn erkend in de schrijftaal:

gedachtepuntjes
ge` dach - te - punt - jes meervoudig zelfstandig naamwoord drie of meer puntjes aan het eind van een niet voltooide zin, waarbij de lezer de niet geuite gedachte zelf moet afmaken: als ik hem te pakken krijg, dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je... of zo... voor dit antwoord...

Andere antwoorden (11)

met die drie puntjes geeft men aan dat de zin langer is als je op de vraag drukt zie je het hele verhaal zonder die drie puntjes

Toegevoegd na 48 minuten:
Het beletselteken bestaat uit een reeks van drie punten en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Het kan aangeven dat een gedachtegang niet helemaal wordt afgemaakt en dat de lezer geacht wordt dat wat ontbreekt zelf aan te kunnen vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wat jij bedoelt (...)
Het is misschien wel een slechte gewoonte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij weet je het zelf heel goed en sla je in je laatste zin de spijker op zijn kop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee van die puntjes is vaak: Denk er even over na, want ik bedoel meer dan ik hier daadwerkelijk schrijf. Soms mag je namelijk niet altijd alles zeggen, qua moderatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beletselteken bestaat uit drie puntjes; het wordt gebruikt om aan te duiden dat een zin afgebroken wordt, even onderbroken wordt of aangevuld kan worden.

Toen ging het licht uit ...
Onze speciale gast is ... Dirk Frimout!

Drie puntjes tussen vierkante haken vervangen een weggelaten gedeelte van een citaat of informatie die niet mag worden vrijgegeven (zie punt 5.4.4(e)).

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder ben ik het met Jelle eens (ach nee toch), het zij puntjes die uitnodigen tot verdere invulling middels zelfdenkerij.
rose
14 jaar geleden
Ha, die Flipje;

Ik gebruik zelf ook wel eens een rij puntjes aan het eind van een zin, maar dan om iets aan te geven in de zin van 'vul zelf maar in' of 'nou, dan weet je het wel'. Zie het maar als een manier om een zin wat te relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat de drie puntjes die hier op GoeieVragen veelvuldig worden toegepast letterlijk zijn wat jij ook in je toelichting schrijft:
Ik gebruik puntjes… Want het staat zo leuk… Of het suggereert iets… Maar wat het suggereert… dat weet ik niet…

In werkelijkheid is het beletselteken anders geschreven (het wordt voorafgegaan door een spatie) en betekent het dat er iets kan worden ingevuld. Dat is essentieel anders dan de hier vaak waar te nemen interpunctie fout.
itsme
14 jaar geleden
Je slaat denk ik in je voorbeeld de spijker op de kop. Als je nog iets verder kijkt, zie je een patroon, namelijk een bepaalde gebruiker die graag op die manier antwoord geeft, en lijkt te willen suggereren dat er nog véél meer achter zijn antwoord schuilt, een soort verborgen wereld waar gewone stervelingen geen toegang toe hebben.

Dan weet je meteen ook dat je die puntjes gewoon kunt negeren. Zelf heb ik ten minste helemaal niets met dat suggereren van een grote onzegbare waarheid. Wat mij betreft kan alles dat het waard is gezegd te worden, *duidelijk* en *begrijpelijk* gezegd worden. De rest is alleen maar een rookgordijn om interessant te doen of onwetendheid te maskeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Het gebruik van leestekens, in dit geval het beletselteken, is toch niet laakbaar? Wat is overigens de functie van die asterisken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn om nadruk weer te geven, bij gebrek aan tekstopmaak zoals italics en bold. Omdat het gebruik van hoofdletters op internet wordt geïnterpreteerd als schreeuwen, is bij teksten zonder opmaak het de (beschaafdere) gewoonte om nadruk weer te geven door een woord of deel van de tekst tussen *asterisken* of tussen _underscores_ te zetten. Ik gebruik meestal asterisken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niets mis met het beletselteken an sich, er is iets mis met het suggereren dat er allerlei onzegbare waarheden achter je antwoord schuilen. Het gaat allemaal om context. Zo is er ook niets mis met letters, maar kun je met letters wel een antwoord of reactie componeren dat niet acceptabel is volgens de richtlijnen van deze site of volgens de normale fatsoensregels.
ik ben een van die gebruikers...

en die drie puntjes gebruik ik om aan te geven dat ik nog niet klaar ben met antwoorden...
of omdat ik ruimte laat voor meerdere interpretaties...
of voor aanvullingen...
en soms omdat één punt zo definitief staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, want mensen kunnen om uiteenlopende redenen die puntjes gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Het beletselteken is een leesteken dat een lange rust aanduidt of niet niet afmaken van een zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gebruik puntjes om een zin niet zo lang te lijken,mijn schrijfstijl lees je net als een gedicht,met korte tussenpozen bijvoorbeeld.Het is een aanwensel geworden,maar ik weet inmiddels niet beter...