Is het ''did you have your lunch?'' of ''have you had your lunch?''?

Welke vorm is de beste? De past simple ''did you have your lunch?''

Of

De present perfect

''have you had your lunch?''?

Ik vraag dit, omdat de past simple gebruikt wordt voor een gebeurtenis in het verleden en wat niets meer met het heden te maken heeft.
Bijvoorbeeld: I went to school last year.

Bij de present perfect zeg je iets wat je hebt gedaan wat nog effect heeft op het heden. Bijvoorbeeld:
I have already done my homework, and now I can watch tv.

Maar als het gaat om de titel (lunches)van deze vraag, dan kan ik geen onderscheid maken tussen de vormen. Want beiden worden gebruikt. Maar één vorm moet toch de juiste zijn?

Of nog een voorbeeld naast de lunches:

Als je samen met een vriend naar een film hebt gekeken, vraagt die vriend van je: Have you enjoyed the movie?
Dit zou de juiste vorm moeten zijn omdat het gaat om een gebeurtenis(enjoy) die zojuist heeft plaats gevonden en een effect heeft op het heden: je bent blij.
Maar deze wordt ook (zelfs vaker) gebruikt:
Did you enjoy the movie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarop baseer je: 'Maar één vorm moet toch de juiste zijn?'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Have you enjoyed the movie is zeer ongebruikelijk. Did......is wél correct.

Antwoorden (3)

Have you had your lunch is beter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Waarom?
Er zit verschil in de betekenissen van de twee vragen. Het hangt daarom van de context af welke de juiste is.
Stel dat het gaat om iemand met een eetprobleem. De persoon heeft de verplichting een middagmaaltijd te consumeren. De begeleider controleert of het gebeurd is, en vraagt: "Have you had your lunch?" (Heb je het opgegeten, of stiekem weggegooid?).
En in het andere geval heeft iemand een uur vrij gehad, rond twaalf uur in de middag. Als de persoon terugkomt vraagt een ander of hij al geluncht heeft: "Did you have your lunch?" Want zo niet, dan kunnen ze samen naar de lunchroom voor een lekker broodje.
Snap je de nuances?
Amadea
11 jaar geleden
Het zijn allebei goede vragen.

"Have you had.."klinkt alsof er nog steeds een mogelijkheid is om te gaan lunchen, wordt dus meer in het heden en nu gebruikt. Het klinkt asof de volgende zin zou zijn; "If not, would you like to join me?"

"Did you have...? klinkt alsof de mogelijkheid om te lunchen al voorbij is. : "If not, you're not going to now".

Have is dus meer recent
Did is meer met afstand naar het verleden.

Als vandaag voorbij is, wordt 'have you had' ineens verkeerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
In het laatste voorbeeld dat je aangeeft;
Zou er eigenlijk moeten staan; "Did you enjoy the movie yesterday?" Als je net de bioscoop uitkomt zeg je dus;
"Have you enjoyed the movie?
amc