Ja, volgens OnzeTaal staat bock in het Groene Boekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is een goed Nederlands woord.

Bock kan verwijzen naar:
* een plaats: Bock (Minnesota)
* Bock (Luxemburg)
* een muziekinstrument: Bock (doedelzak)

En verder staat het in het woordenboek als woord voor bokbier:
Bokbier of bockbier (naar het Duits: Bockbier) is een sterk seizoensbier.

bock
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het is echter wel goed gespeld en is goedgekeurd door de Taalunie.
Op encyclo vindt u 2 resultaten voor `bock`.
( ik kan de link niet geven, want de website start niet op)
Correct gespeld: 'bock' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.

Toegevoegd na 7 minuten:
Heb ik ook nog even gekeken in de Dikke Van Dale,
Het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal:
Daar staat het ook in.
Als afkorting van bockbier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die twee plaatsen had je er niet bij moeten zetten, die staan nooit in een woordenboek en kunnen dus nooit een Nederlands woord zijn zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje extra Wikepedia informatie is nooit weg.
Nederlands is van oorsprong een Germaanse taal en heel vroeger was het normaal om 'ck' te schrijven in plaats van alleen een 'k'. Zo werd bock en bijv. bolwerck geschreven enz.
De taal werd steeds weer aangepast en vereenvoudigd, dubbele klinkers werden er 1
zoals heeren- heren en de 'sch' werd gewoon 's', bijv. menschen-mensen.
In 'het versierde woord' de digitale bibliotheek van de Nederlandse taal staat;
Bok (bock) ;
bladeneter, bebaard, gehoornd, ruw, wijngaardknager, vrolijk, onkuis, huppelaar.....en nog meer betekenissen.
Het is dus een officieel Nederlands woord maar met 'ck' geschreven, nog in de oude spelling.
amc