Waarom zeggen Vlamingen soms Ça va? terwijl er een taalstrijd is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft, en ik ben een Vlaming, al zeg ik liever Belg, want België bestaat nog steeds, is er geen taalstrijd. Wordt opgeblazen door de media. Maar ik gebruik wel nog steeds liefst zo veel mogelijk Nederlandstalige woorden, ik ben een purist, zie je.

Antwoorden (8)

Omdat het belgen blijven. (positief bedoeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zeggen ondanks de strijd ook wel eens 'pardon'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze het gewend zijn om te zeggen of door hun ouders die woorden geleerd hebben. Niet iedereen zal wat geven om die taalstrijd en gewoon de woorden gebruiken die hij/zij gewend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste vlamingen hebben frans geleerd dus blijven ze die woorden gebruiken die ze vaak gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige woorden zijn zo ingeburgerd dat ze vaak niet eens weten dat ze van Franse herkomst zijn, zoals het woord pil voor batterij wat komt van het franse pile.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Vlamingen altijd nog liever zaken uit Walonië overnemen dan uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij Vlamingen gebruiken veel leenwoorden uit het frans, eenvoudig omdat de eerste universiteit waar je nederlands kon spreken opgericht is in 1936. In alle geledingen van de maatschappij, admin , gerecht enz was het verplicht frans te spreken. Anderzijds zal een vlaming nooit "jus d'orange" en bv "déjà vu" gebruiken en in nederland wel. Vlamingen zeggen "appelsiensap . Zo kunnen we blijven vb geven : alle autoonderdelen worden nu nog in het frans gebruikt in de dagelijkse taal als : embrayage, joint de culasse, frein , soupappes enz enz Er is allang geen taalstrijd meer, dat is iets van de jaren zestig. De ontvoogding is een feit : er zijn zes miljoen vlamingen, drie miljoen walen en één miljoen allochtonen. Tot de jaren zestig lag het zwaartepunt van de industrie in de as Liège (Luik)Charleroi Nu is dat verplaatst naar de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel Vlaanderen pompt sinds decennia miljarden naar Wallonie, deels uit solidariteit, deels omwille van de ingewikkeld structuren waarbij de sociale zekerheid fedralistisch is en het onderwijs regiogebonden. Maar om in het kort een antwoord te geven : 80 % van de vlamingen spreekt vrij behoorlijk frans , omgekeerd helaas niet. Dat is een erfenis van onze communautaire problematiek. J'espère que vous aurez compris un tout petit peu que la lutte linguistique est terminée depuis longtemps. QED
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft alles te maken met geschiedenis. De Vlamingen zijn steeds gedomineerd geweest, hoewel ze 2/3 van de bevolking uitmaken. Vergelijkbaar met de satellietstaten van rusland: het 'da' spreken ze in alle vroegere russische kolonies.
een jaar geleden