Goeie dag?

Is het hele goede morgen,
Is het heel goede morgen
Is het hele goedemorgen of
Is het heel goedemorgen
wie helpt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het ogenblik is het een redelijk goede middag!

Het beste antwoord

Het is een heel goede morgen.

Vergelijk met verschrikkelijk oude man versus verschrikkelijke oude man.

Als verschrikkelijk op man slaat dan zegt het iets over een zelfstandig naamwoord, is het een bijvoeglijk naamwoord en krijgt het een e op het eind.

Als verschrikkelijk op oud slaat dan zegt het iets over een bijvoeglijk naamwoord, is het een bijwoord en krijgt het geen e op het eind.

Omdat heel in jouw voorbeeld hoogstwaarschijnlijk op goed slaat en goed op morgen is het heel goede morgen en niet hele goede morgen. Dit is overigens een fout die ontzettend vaak gemaakt wordt, zelfs door journalisten van kranten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fout die ook ontzettend vaak wordt gemaakt is het afbreken van woorden. 'Goedemorgen' is één woord ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als wens.
Maar als je zegt: "Het is een goede morgen" dan zijn het toch echt twee woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval heeft meneer de Uil gelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel gemeende dank :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel erg bedankt alvast +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed dus

Andere antwoorden (8)

Het is een heel goedemorgen, tenzij je wilt benadrukken dat het geen halve goedemorgen is, dan is het een hele goedemorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is 'Goede morgen' dat is al de wens voor de rest van de morgen, voor het voorbije deel van de morgen valt er niets te wensen.
Mensen overdrijven tegenwoordig teveel wat ze toewensen; hoe meer ze toewensen hoe minder ze er van menen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is Goeie morgen allemaal en alle andere varianten zijn ook goed heel goed en uitermate goed als ze maar eerlijk en met de glimlach uitgesproken worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hele goedemorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat dacht ik ook +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat impliceert dat er dus ook halve goede morgens zijn.
Het is een HEEL goede morgen,ware het niet dat het hier al middag is.
Naar mijn bescheiden mening; als je iemand een goede morgen wenst, wens je dat alleen voor de ochtend.
Als ik iemand tegenkom in de ochtend zeg ik altijd; "goeie dag", dan wens ik het voor de héle dag :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de bedoeling is iemand een bijzonder goede morgen te wensen, dan zeg je: "ik wens je een heel goede morgen", in andere gevallen laat je het heel/hele beter weg.
rose
14 jaar geleden
Ik ben al blij als iemand gewoon goede morgen zegt.
Er zijn wat mensen die bij ons de zaak binnen lopen en waar je netjes goede morgen tegen zegt,die je net aankijken of ze het in keulen horen donderen.
Goede morgen is gewoon goed,een heel goede morgen vind ik wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha...ja inderdaad eef,de mentaliteit van sommige mensen is ver zoeken.....+