Het woorddeel laparo- komt uit het Grieks en betekent: de buikholte betreffende.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je 'laparoscopie'bedoelt. Dit heeft te maken met de baarmoeder.

Toegevoegd na 6 minuten:
In feite is het de buikholte. De laparoscopie is een kijkoperatie in de buik en wordt heel vaak toegepast door de gyneacologie, maar natuurlijk ook bij darmen, galblaas, liesbreuk enz.
Biopsies worden zo genomen maar ook verwijdering van de dikkedarm of blindedarm is zo mogelijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Laparo= met betrekking tot- of via de buikholte.
De scoop is de buis waarmee licht en en camera via een sneetje (meestal) dicht onder de navel, wordt ingebracht.
De laparatomie is een buiksnede om het inwendige van de buik te bekijken. Hierbij wordt de hele buik geopend.
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wel een beetje flauw om ná mijn antwoord nog een keer de gevraagde informatie aan jouw antwoord toe te voegen. Ik was eerder!
Je bedoelt waarschijnlijk laparotomie en laproscopie.
Een laparotomie is een operatie, waarbij de buik (het abdomen) geopend wordt via een incisie (snee) in de buikwand. Tomie betekent snijden. Een andere naam is coeliotomie

Toegevoegd na 2 minuten:
Laparo betekent: door de buik, buikwand