Wanner gebruik je by en wanneer gebruik je with in het engels?

Het is bijvoorbeeld 'How often do you go to work by car?'
Ik zeg altijd 'how often do you go to work with car?' Maar blijkbaar is dit niet goed. Hoe moet ik dan weten waar ik by en waar ik with moet gebruiken? Helaas denk ik gelijk aan nederlandse gramatica automatisch maar dat is dus in het engels niet correct. Help alstublieft!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5K

Het beste antwoord

'by' betekent meestal 'gebruikmakend van'.
'with' betekent 'samen met'.

Als je dit onthoudt, kom je er wel achter welke van de twee het is. Bijvoorbeeld 'I travel to work WITH my nephew BY car.'

Verder moet je je dit soort verschillen eigen maken door veel te oefenen. Op een gegeven moment wordt het een automatisme, en leg je niet meer de (niet bestaande) directe link met het Nederlandse taalgebruik.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer betekent "by", "meestal". Dit klopt natuurlijk niet, het betekent hier hetzelfde als: "met de".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marc Marc Marc, lees toch eens verder en grondiger dan je neus lang is, jongen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch wel heel moeilijk voor sommige mensen hoor ;)
Maar dit is wel een heel goed antwoord :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook een goeie is, is om de 2 woorden die je met elkaar verwart in dezelfde zin te gebruiken. Met het juiste taalgevoel merk je als het goed is een betekenisverschil. "I go to work with a car" zou voor mijn gevoel zoiets betekenen als dat je die auto meeneemt omdat die iets met je werk te maken heeft. Alsof je er nog iets achteraan gaat zeggen: with a car that i need for transporting organs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord. We denken vaak teveel in het Nederlands. Zoals ook gefeliciteerd MET je verjaardag. In het Engels is dat with ook vaak ON.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps we hebben natuurlijk nog wel I'll stand BY you, (ik zal er voor je zijn) dat gaat ie niet op natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Corsa: Jawel, ook daar gaat het op, want je kunt het ook vertalen als "Ik ben met je", dus nog steeds met.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Congratulations with your birthday,niet ON your birthday (hoewel dat natuurlijk wel vaak voorkomt, dat je iemand OP zijn verjaardag feliciteert) EN: I'll stand by you is eerder Ik zal je bijstaan, en dus geen met
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DeiMoS: Het is wat archaisch, maar "met" kan zeker wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DeiMoS, congratulations with your birthday is sowieso fout. Maar "congratulations on" gebruik je eigenlijk alleen als iemand iets bereikt heeft. Dus dat is een beetje raar voor een verjaardag. Daarom zeg je gewoon happy birthday of congratulations.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er iets tussen plakt, kan 't wel: congratulations on *reaching your xth* birthday.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohja klopt. Dan heb je t weer wel zelf gepresteerd. Maar dat klinkt nogal sarcastisch. Als iemand dat tegen mij zou zeggen zou hij bedoelen: nou he he wat knap, jarig worden gaat immers vanzelf. Of hij bedoelt: serieus knap dat je t gered hebt met jouw levensstijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt volgens mij ook wel meer gebruikt voor ouderen dan voor jongeren.

Andere antwoorden (1)

I go by car, by bus, by train. En I go with family, with friends, with my sister.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat in het Engels nou eenmaal zo is. Het is nou eenmaal geen Nederlands...
Rutge
12 jaar geleden
Een vervoermiddel is iets anders dan een persoon.