Hoe kon Doornroosje zich prikken aan de spoel van een spinnewiel? Daar zitten toch geen scherpe punten aan?

In Wikipedia wordt in een versie ook gezegd dat zij zich prikte aan een vlasnaald, meestal wordt echter een spoel genoemd. Ik ken een spinnewiel niet goed, maar zit er iets scherps aan een spoel of aan een spinnewiel?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Spin04.JPG

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doornroosje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
10.6K

Het beste antwoord

Spinnewielen hebben een spintol met een doorvoer . daaromheen zit een roterende kam om de gesponnen wol op de spoel te winden en daar zitte haakjes aan .
Door de hoge rotatiesnelheid zou zo'n haakje door de huid kunnen slaan, niet zozeer vanwege de scherpte (de haakjes zijn niet scherp ) maar door de impact.
Je prikken aan een spintol lijkt me vreemd, hij is inderdaad wel wat scherp maar het is geen metaal (meestal niet tenminste) maar hout.
De punt dient om de tol op een ondergrond te laten draaien om zo de wol door rotatie te spinnen.
Zou de punt (te) scherp zijn , dan zou hij zich in de ondergrond boren.

Ik heb met beiden wel gesponnen en heb spinnewielen gebouwd, en dus ook spintollen en -kammen.
Alleen de snel roterende kam met de haakjes zouden een prik kunnen geven als je zo onhandig bent te dicht bi die haakjes te komen.

Laten we wel wezen , het gaat over een sprookje en daar gebeuren wel meer onwaarschijnlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een spinnewiel is van hout dus kan er makkelijk een splinter afkomen.

Daarbij het is een sprookje waar je in moet geloven, 100jaar slaap is ook onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een spinnewiel zit een pen waarop je de wol prikt die je gaat spinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze houten pen heeft geen scherpe punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
die bij mijn oma stond had weldegelijk een metalen punt!
In het verhaal van de gebroeders Grimm gaat het niet om een spinnewiel maar om een spintol. Dat is een spoel met een scherpe punt, waar je je dus makkelijk aan kunt prikken.
bamibal