Wat is het verschil tussen een vergelijking en een metafoor?

Ik ben hier onlangs achter gekomen en vond dit een leuke om eens te delen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
22.3K

Het beste antwoord

het woordje 'als'
een metafoor is gelijk aan een vergelijking zonder het woordje 'als'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect!

Andere antwoorden (4)

Een metafoor is een 'verromantiseerde' versie van een vergelijking. 'Zo sterk als een beer' klinkt toch leuker dan bv. 'zo sterk als Bennie van hiernaast'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom nou een duimpje naar beneden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het ook niet! Prima uitleg hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind 'm ook goed, hoor+
Een metafoor is een vorm van beeldspraak, waarbij twee of meer ongelijke betekenissen met elkaar worden verenigd in één nieuwe betekenis.

En Een vergelijking is een vorm van beeldspraak waarin expliciet de overeenkomst tussen datgene waar naar verwezen wordt en iets anders dat afwezig is wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een vergelijking noem je het object. Je geeft nadruk aan je onderwerp door er een vergelijking bij te zetten:

Voorbeeld:
Hij is zo dom als een ezel.

In een metafoor noem je de vergelijking niet meer. Een metafoor is een beeldspraak waarin twee zaken van niet gelijke betekenis met elkaar worden verbonden. Echter het noemen van de metafoor laat ruimte over voor eigen interpretatie.
Hier kun je de woorden "is ALS" tussen zetten.

Voorbeeld:
"Ezel!" (dit roep je dan over of naar een ander waarbij die mens dus als een ezel is)
"Wat een zwijnenstal hier!" (dit zeg je over een kamer die er vreselijk vies uitziet. de kamer is als een zwijnenstal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vergelijking is b.v. hij kijkt vandaag vrolijker dan gisteren. Ee metafoor is b.v. Hij kijkt alsof hij water ziet branden. Bij een metafoor gebruik je dus beeldspreek.