Wat is juist? 'Dit soort gedichten heeft vaak een wending.' of 'Dit soort gedichten hebben vaak een wending.'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (2)

Omdat het onderwerp "Dit soort" is, moet het werkwoord in enkelvoud worden gebruikt. Als je zou schrijven "Deze gedichten", dan wordt het pas meervoud.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het onderwerp is:
"dit soort gedichten". En bij dit soort vragen kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn weten heeft Amadea gelijk en moet je het als enkelvoud zien.
Deze website http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/dit-soort-situaties-is-zijn-te-voorkomen vermeldt dit over een vergelijkbare vraag:

"Wat is juist: ‘Dit soort situaties is te voorkomen’ of ‘Dit soort situaties zijn te voorkomen’?

Deze zinnen zijn allebei juist.

‘Dit soort situaties zijn te voorkomen’ (met een meervoudige persoonsvorm) klinkt voor de meeste mensen het natuurlijkst. Dit soort heeft dan de betekenis ‘zulke, dergelijke’. De redactie van ons tijdschrift Onze Taal kiest daarom doorgaans voor een meervoudige persoonsvorm in dit type zinnen. In Onze Taal komen dus geregeld zinnen voor als ‘Dit soort woorden zijn vaak te horen’ en ‘Dat soort constructies kunnen lastig zijn.’

Het is echter ook mogelijk om soort te beschouwen als de kern van dit soort situaties, en daarbij past een enkelvoudige persoonsvorm. ‘Dit soort situaties is te voorkomen’ wordt dan net zo behandeld als bijvoorbeeld ‘Dit genre films is aan mij wel besteed’ en ‘Deze groep bezoekers heeft voorrang’, waarin het enkelvoudige genre en groep ervoor zorgen dat de persoonsvorm in het enkelvoud staat.

De Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS, 1997) vermeldt dat na combinaties met soort zowel een enkelvoudige als een meervoudige persoonsvorm mogelijk is, ook als soort wordt voorafgegaan door dit of dat. Daarmee is soort een uitzondering. De ANS geeft het voorbeeld ‘Dit soort problemen wordt/worden in taalrubrieken dikwijls behandeld’: wordt én worden zijn hier mogelijk."
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed en duidelijk: +
Antoni
11 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus beide zinnen zijn goed?
Antoni
11 jaar geleden
Of de zin goed is, is afhankelijk van de bedoeling van de schrijver. Zo begrijp ik de uitleg van Onze Taal. Je kan wel beide zinnen gebruiken en je kan beide zinnen tegenkomen. Als met "soort" een bepaald type gedichten wordt bedoeld, moet je als werkwoord "hebben" gebruiken. Als met "soort" een groep gedichten of een genre gedichten wordt bedoeld, moet je als werkwoord "heeft" gebruiken. Welke zin goed is in welke situatie, is dus afhankelijk van de bedoeling van de schrijver van de tekst, waarin de zin voorkomt.
Antoni
11 jaar geleden
Ik zou in dit geval deze zin gebruiken: "Dit soort gedichten hebben vaak een wending." Je bedoelt namelijk een bepaald type gedichten. Je kan ook schrijven: "Zulke gedichten hebben vaak een wending." of "Dergelijke gedichten hebben vaak een wending." of "Gedichten van dit type hebben vaak een wending."