Wanneer gebruik je THAT in een zin?

Who gebruik je voor personen, which voor dieren of dingen en whom en which na een voorzetzel. Maar wanneer gebruik je eigenlijk that?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben geen expert op grammatica en taal gebied, in geen enkele taal. Maar ik gebruik "That" op verschillende manieren: "Who did that?"
"That is (That's) true"
" That is a nice book"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in het Nederlands 'dat' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Blauwe vraag, graag naar de antwoorden verplaatsen is gewoon een sterk antwoord. Kan geen fout er in vinden zo snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de vraagsteller het heeft over het gebruik van 'that' als betrekkelijk voornaamwoord.
The horse who/which/that I rode,is black. In zulke gevallen kan 'that' ook 'die' betekenen:
- The car that drove too fast got a ticket.
- De auto die te hard reed, kreeg een bekeuring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@MrRight, It's al in the name :D
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Misschien is "That" net zo'n soort woord als "die" in het nederlands, in principe kun je in elke zin het lidwoord DE vervangen voor DIE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merkwaardig genoeg staan onder "reacties" veel betere antwoorden dan in "antwoorden". Essentieel is m.i. dat de vraag impliceert dat het om het betrekkelijk voornaamwoord gaat, niet om het aanwijzend voornaamwoord. En dan is simpelweg that= dat.

Antwoorden (4)

That is niet een woord zoals 'who' maar als This Those These (That).
Je gebruikt That bij ver weg enkelvoud (that dog = die hond (in de verte)).
This gebruik je dan bij dichtbij enkelvoud (this dog = deze hond).
These is dichtbij meervoud en those ver weg meervoud (those dogs = die honden).
Ik hoop dat dit helpt ;-) anders vraag je me maar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een paar voorbeelden in gebruik:

how about that ?
who is that ?
why is that ?
is that so ?
how is it possible that you didn't see me ?
why is that a problem ?

Toegevoegd na 13 uur:
that cannot be my mistake!
this is now and here and that is then and there!
the appointment should have been on that day!
aren´t you happy with that present ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"that" gebruik je ipv "which" in het geval van een beperkende bijzin . Stel dat je twee huizen bezit, 1 met een blauwe deur en 1 met een rode, en je verkoopt die met de rode deur dan zeg je "The house that has a red door was sold". Nu heb je 1 huis over waarover je kunt zeggen "My house which has a blue door is very nice".
gvrox
11 jaar geleden
That'll do... :)