Bovendien en ook in één zin is dat dubbelop, dus een stijlfout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.5K

Antwoorden (4)

Ja, ik vind van wel. Een van beide kan altijd achterwege blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bovendien brengt een waarde oordeel met zich mee "ook'" niet, het zijn dus striktgenomen geen synoniemen.

was dit wel het geval geweest dan zou het indd een Tautologie zijn.

daarbij kunnen de woorden op verschillende dingen in een zin duiden.

"ook de kamerplant vind ik lelijk, bovendien is hij te duur."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het inderdaad geen tautologie. Maar kan het ook dat bovendien altijd ook een 'ook' inhoudt en het daardoor toch overbodig is om 'ook' te gebruiken? Dat geldt dan weliswaar niet andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
excuus voor dubbele 'ook'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw voorbeeld klopt niet. 'Ook' slaat op 'de kamerplant', 'bovendien' slaat op 'lelijk'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is de bedoeling. om aan te geven dat de 2 woorden niet perse op hetzelfde hoeven de duiden en daarmee zoiezo niet dubbelop zouden zijn in zon geval. wat klopt er volgens jou niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"bovendien vind de de koningin dat ook" is dat wat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kandidaat lingo: ook o-o-k lucille: je weet dat je woord met een z begint, dat kan niet goed zijn. lucille denkte even na lucille: bovendien is ook een drie letter woord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Briljant!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn er toch negen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik en mijn toetsenbord hebben een belabberde relatie.
Het is geen stijlfout.
1)Behalve, dat het regent vandaag, is het bovendien* nog* koud ook*!
2)Daar is niets mis mee, met die zin, bovendien* is* het* nog* foutloos geschreven ook*.
3)Toen ik de tram uitstapte, trapte ik pardoes in een hondendrol, dat gaf behalve veel hilariteit bovendien* ook* een hoop stank .

In alle zinnen, kunnen de woorden met een * worden weggelaten, zonder aan de zin afbreuk te doen of de context te veranderen.

Die woorden, moet je eigenlijk beschouwen als de hagelslag op een boterham. Je kunt het allebei afzonderlijk of gelijktijdig eten.

Schrijven is schrappen. Dat is het leuke van schrijven.

Het leuke van schrijven is schrappen

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging op mijn eerdere antwoord.
Gevonden bij Genootschap Onze Taal onder pleonasme & tautologie
"Pleonasmen en (vooral) tautologieën zijn lang niet altijd 'fout'; vaak worden ze bewust toegepast als stijlfiguur."

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging op mijn eerdere antwoord.
Gevonden bij Genootschap Onze Taal onder pleonasme & tautologie
"Pleonasmen en (vooral) tautologieën zijn lang niet altijd 'fout'; vaak worden ze bewust toegepast als stijlfiguur."
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In al jouw voorbeelden is óf bovendien óf ook volkomen overbodig. Zoals je zelf al zegt: schrijven is schrappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw opmerking heeft geen toegevoegde waarde, want die opmerking heb ik zelf al in mijn betoog geplaatst.
Nuttig om te lezen is www.cambiumned.nli geen onjuiste herhaling
geen contaminatie
geen tautologie
geen pleonasme
geen dubbele ontkenning geen foutieve verwijswoorden
geen slordige verwijswoorden weglating(alleen als de woorden die je weglaat in beide zinnen dezelfde
grammaticale functie hebben congruentie symmetrie
Beknopte bijzin. Nergens blijkt dat het gebruik van de betreffende woorden in de voorbeeldzinnen fout is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al je voorbeelden zijn fout of in elk geval niet de voorkeur. Juist hier gebruik je overbodig het woordje ook , terwijl ze op exact hetzelfde woord slaan als bovendien. Dat is toch ECHT dubbelop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens jouw website is het trouwens een tautologie ; dat woord moest ik even schuldig blijven.
Het kan een stijlfiguur zijn (als in : gratis en voor niets) maar in gewone spreektaal is het gewoon fout. (Zin 6 ; bovendien ook)
http://www.cambiumned.nl/hpoefstijl.htm
Je zou het kunnen zien als een tautologie (twee woorden met dezelfde betekenis)
Bijv; BOVENDIEN moeten OOK de remblokken vervangen worden.
In deze zin is het een tautologie, omdat je één van de twee weg kunt laten en de zin is nog steeds goed.
bovendien moeten de remblokken.....
ook moeten de remblokken......
In de context van deze zin is het dus een stijlfout maar......
Het woordje 'ook' of ' bovendien kan eveneens wél goed zijn. Het kan namelijk ook als voegwoord gebruikt worden en dan is een een aanvoeging van een andere zin.
Bijv; De koppeling hapert, de schijnwerpers zijn ook stuk, bovendien moeten de remblokken vervangen worden. Hierin kan je de woorden 'ook' en 'bovendien' niet weglaten zonder dat de zin anders wordt.
In dat geval is het geen stijlfout.
amc