Kan 'straks' zowel in de toekomst als in het verleden zijn?

Toegevoegd na 42 minuten:
Het kan toch allebei:
Ik ga straks naar de bakker -
Ik was straks bij de bakker en toen ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Het beste antwoord

Straks betekent 'over enkele ogenblikken', is duidelijk toekomst.
Wel heb je in de spreektaal het woord 'toestraks', en dat duidt wel op het verleden.
Maar het woord straks zelf is altijd toekomst.
Nou ja, tenzij iemand vorige week zei dat hij het straks zal doen, dan is het nu ondertussen wel al verleden tijd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een min?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand,die het niet met je eens is en niet de moeite neemt om dat te beargumenteren. ik brei het wel even recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter, heel aardig van je. Maar dat hoeft echt niet hoor! Het is niet zo dat ik een probleem heb met minnetjes krijgen, ik wil alleen graag weten waarom, het is nuttig om het te weten als er iets niet klopt aan wat je zegt.

Andere antwoorden (6)

nee. Straks is officieel in de nabije toekomst. Veel mensen gebruiken het wel om iets in de verleden tijd aan te duiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straks is altijd in de toekomst. Wat je wellicht bedoelt is dat men wel eens zegt: "Daarstraks gebeurde me toch iets....". Dit wil dan zeggen dat er net iets gebeurd is, dus in het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straks is altijd toekomst.
Wel staat in de Dikke van Dale ook het woord 'zostraks'. Dit woord wordt gebruikt om aan te geven dat je iets daarnet, of zo-even gedaan hebt, maar wordt ook gebruikt om aan te geven dat je iets binnen korte tijd gaat doen.
Ik ga dat straks of zostraks doen (toekomst).
Ik heb dat zostraks gedaan (verleden).

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook daarstraks kan gebruikt worden om aan te geven dat het als verleden tijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja.. op dit moment is straks alleen voor de toekomst. Mara dat zou wel eens kunnen veranderen als we door hebben hoe we zwarte gaten kunnen gebruiken voor tijdreizen.

Maar tot er iemand is die de techniek voor tijdreizen uitvindt, is straks altijd later.

Daarstraks is wel voor gebeurtenissen in het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de randstad gebruiken wij geen straks voor het verleden. Dan is het 'net'. Ik was net bij de bakker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Het gebruik van 'straks' als aanduiding van iets dat kort is geleden is een afkorting of verbastering van het in onbruik geraakte 'daarstraks'. Is streekgebonden taalgebruik.