Net zoiets als sukkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht idd aan precies hetzelfde! Wat raar, ik dacht ook dat het vies was ofzo...
met heikneuter wordt een wat lomp en boers type bedoeld, die wat wereldvreemd overkomt.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik dacht wildplasser
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heikneuter is een barmsijsje. Een vogeltje iets groter dan een mus met een rode borst en stuit bij de mannetjes (tevens rood op het hoofd in de zomer). Komen vooral in Noorwegen voor maar worden sinds kort meer en meer op de Waddeneilanden als broedvogel gezien.
Zeker geen lomp vogeltje.

En ook:
n de Twentse almanak van 1963 wordt melding gemaakt van de vernoeming van Tukkers naar de kneu (zie verderop). In de middeleeuwen was dit een uitgesproken algemeen voorkomende broedvogel van het toen heideachtige, landelijk gebied. Hier komt het woord 'heikneuter' ofwel 'boerenpummel' vandaan. En 'heikneuter' was weer een scheldwoord voor iemand uit het (Twentse) landelijk gebied. Het is dus mogelijk dat 'Tukker' de betekenis van 'heikneuter' heeft gekregen omdat het beide synoniemen waren voor iemand uit Twente.

En:
heikneuter
` hei - kneu - ter de -woord (mannelijk) heikneuters 1 boer met klein bedrijf op de hei; 2 lomp persoon
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/heikneuter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iemand die lid is van de Carnavalsvereniging de heikneuters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cneuteren, het werkwoord waar het tweede deel van het zelfstandige naamwoord oorspronkelijk van afgeleid is, is een klanknabootsing. Het betekent: kwelen, kwetteren, kwinkeleren. Een kneu is een vinkensoort. Die vogelnaam werd vroeger meestal in een verkleinvorm gebruikt: kneutje, kernuut, knuut, knuiter, kneuterke(n), kneuter.
Namen waarin een van de biotopen erbij is gevoegd, n.l. dennetjes op de hei, zijn heikneuter, heikneutje, heuknuter, heivink en heimourik. Dus oorspronkelijk was een heikneuter een kwettervink in een den op de hei.
Later kreeg kneuter de betekenis van kortzichtig, benepen denkend persoon; gewestelijk ook: klager, mopperaar. En als die persoon uit een landelijk gebied afkomstig was werd hij een heikneuter genoemd.
Amadea