Is het "Dat is goed van ze" of "Dat is goed van hen"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is goed van hen. Volgens mij, beschrijft Marleen het verschil tussen hen/hun en niet tussen ze/hen. Wanneer je met 'goed' een voorwerp bedoelt, gebruik je 'hun' als bezittelijk voornaamwoord. Zo niet dan is 'van' een voorzetsel, en na een voorzetsel gebruik je 'hen'. Ik vind Amadea's truukje erg handig. Bronnen:
- http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen

Het beste antwoord

Als ik het niet zeker weet ga ik het proberen met andere voornaamwoorden: Dat is goed van mij (niet ik), van hem (niet hij), van haar (niet zij). Dus als je wilt zeggen dat zij het goed gedaan hebben, dan zeg je: Dat is goed van hen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ andere voorbeelden is altijd de beste methode als je er niet uitkomt (en geen google tot je beschikking hebt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, deze methode gaat hier niet op. Zie mijn antwoord.

Andere antwoorden (4)

Dat is goed van ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de regel hiervoor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goed antwoord van jij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry dit is zo verkeerd ik dacht dat het zo was maar nee dus -_-'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niks, heeft weer voor een glimlach hier en daar gezorgd, en dat is ook wat waard :D
Als het gaat om de kleding / stof van een bepaalde groep personen, dan is het goed van hen.
Maar over het algemeen zul je verwijzen naar een prestatie, en dan is het goed van ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan allebei. 'Hun' en 'hen' kunnen vaak heel goed vervangen worden door 'ze'.

- 'Sorry, ik heb niks voor hen meegebracht.'
- 'Sorry, ik heb niks voor ze meegebracht.'

- 'Ik durf het hun niet te vertellen.'
- 'Ik durf het ze niet te vertellen.'

'Ze' is iets informeler, maar volkomen acceptabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het Nederlands kunnen we kiezen voor 'hen' of 'hun'.
Dit is de benadrukte vorm van 'ze'.

Voor het meewerkend voorwerp (waar je dus bijv. 'aan' voor kunt zetten) gebruiken we 'hun', voor het lijdend voorwerp ( waarin je in de zin vraagt 'wat' ) gebruiken we 'hen'.

Maar; als er een voorzetsel voor het voornaamwoord staat
zeggen we 'hen'.

Als je dit verschil te moeilijk vindt, gebruik dan 'hun'. Sommige mensen vinden dit niet correct, maar de meeste nederladers kennen het verschil toch niet.
Het is niet verwonderlijk dat veel mensen er moeite mee hebben, want het blijkt een kunstmatig onderscheid te zijn.
We verwachten - hen-.
Ze vroeg -hun- of ze mee wilden komen.
Ze vroeg aan - hen- of ze mee wilden komen.

In de eerste zin is het voornaamwoord (hen) lijdend voorwerp, in de tweede zin (hun) meewerkend voorwerp maar we schrijven toch - hen- omdat er een voorzetsel voorstaat.

Onthoud dat we meestal - ze- zeggen.
Wij verwachten -ze-.
Ze vroeg - ze- of ze mee wilden komen.
Ze vroeg aan -ze- of ze mee wilden komen.

'Hun' als onderwerp wordt echter nog altijd als fout gezien.
Je kan dus niet zeggen; " hun' hebben het niet gezien.
Hun zijn, hun zeggen, hun doen enz. wordt in het algemeen nog steeds afgekeurd.
Ondanks al de taalvernieuwingen en minder strikte grammaticaregels, wordt hierop nog steeds met afschuw gereageerd.
Vermijd dus - hun- als onderwerp. Het is dan ; ' -ze- of- zij- hebben gezegd, gedaan, gegeven 'enz.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens de strikte nederlandse grammatica is het dus;
'Dat is goed van hen" doordat er een voorzetsel (van) voor staat.
Maar in de algemene spreektaal wordt ook - ze- toegestaan.
amc