Waarom hoort er geen trema op 'museum'?

de eu van 'museum' kan je toch uitspreken als 1 klank?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Antwoorden (3)

Dat is een uitzondering op de regel:
Als het woord geen samenstelling is, gebruik je een trema: poëzie, zeeën, coördinatie, financiën.
In cijfers en getallen gebruik je een trema:
tweeënvijftig, drieëntachtig.
NB Latijnse en Franse woorden die eindigen op -ei, -eus, -eum, en -ien krijgen geen trema: museum, opticien,
petroleum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Die minduim slaat nergens op -> +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ik heb een hardnekkige minnaar :)
Bedankt Amadea.
Een trema wordt gebruikt wanneer je twee gelijke klinkers als één klank kunt lezen. Het gaat om de combinaties aa, ae, ai, au, ee, ei, eu, oe, oi, oo, ou, ui en uu.
Maar er zijn uitzonderingen: Latijnse en Franse woorden die eindigen op -ei, -eus, -eum, en -ien krijgen geen trema: museum, opticien, elektricien, petroleum. Bij de uitgangen van die woorden is er eigenlijk geen verwarring mogelijk over de uitspraak.
Amadea
11 jaar geleden
Omdat het hier een niet-Nederlands (maar Latijns) woord betreft, dat we 'automatisch' (met wat woordkennis) goed uitspreken. Ook een buitenlander die Nederlands leert zal trouwens niet museum met een eu-klank uitspreken.

Overigens hebben we ook in onze eigen taal lang niet altijd een trema nodig op een (drie)dubbeklinker, simpelweg omdat de uitspraak niet voor verwarring zorgt. Waar dat bij ' porien' of ' bacterien' wel het geval kan zijn (trema's bewust weggelaten)

Zo zit er ook bijvoorbeeld geen enkel trema op een lang , meerletterig woord als koeieuier (tegenwoordig koeienuier) ; je " weet" namelijk dat het KOE- (j)e- UI- er moet zijn en niet ko-EI-u-IER. Onbewust weten we dat oe komt voor ei en ui voor ie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zonder pleisters ben je veel mooier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig fenomeen, mijn zeer dyslectische zoon van net 11 leest museum goed maar uit koeieuier komt hij echt nog met geen 10 probeersels ;) Hij snapte zelf ook niet waarom hij museum niet leest met de eu uit reus maar waarschijnlijk heeft het flitsen dan toch geholpen (daar is koeieuier nog niet in voorbij gekomen).