Wanneer zeg je tegen iemand "hoi" of "hallo"?

Ik ben van de buitenlandse afkomst en ik weet het verschil niet...
Soms hoor ik mensen zeggen als ze afscheid willen nemen "hoi" of "hoie" als doei??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
13.6K

Het beste antwoord

Het hangt ervan af wat jouw relatie is met die persoon. Tegen een onbekende zeg je dat niet, dan ben je gewoon beleefd met 'goeiedag, goedemorgen/middag/avond'. En bij het weggaan zeg je: tot ziens, tot de volgende keer, fijne dag verder, of iets dergelijks.
Maar een goede kennis of vriend kan je heel goed zo begroeten. Hoi en hallo zijn wat dat betreft gelijkwaardige termen. En bij het afscheid: hoi hè, of houdoe.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zeggen mensen bijvoorbeeld meisjes die ik vaker heb gezien maar niet ken hoi tegen mij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh gelijkwaardige termen, sorry niet goed gelezen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het is normaal als ik hoi zeg tegen iemaand die ik vaker gezien heb maar niet ken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je allebei jong bent, dan kan dat heel goed. Ik, als oudere, zal niet gauw "hoi" zeggen.
Hallo is niet gelijkwaardig.
Hallo is iets minder jeugdig, iets minder "popie".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien is "hallo" een begroeting
en geen afscheidsgroet.
Amadea
11 jaar geleden
Ja hoor, Weil. Het is normaal als je "Hoi!" zegt tegen iemand van dezelfde leeftijdscategorie als jij, die je al vaker gezien hebt. In dorpen in het noorden van het land zeggen ze het overigens tegen iedereen die langskomt. Dat is daar de gewoonte. Maar ik las dat jij in Limburg woont, dus zal het daar anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah zo dus ik kan hoi als groet gebruiken en als afscheid maar dan moeten we wel leeftijdgenoten zijn zeg maar.
En tegen mensen die ouder zijn hallo of dag. En wat kan ik het beste zeggen tegen kassa of baliemedewerkers bijvoorbeeld als ik weg ga? ook dag?
Amadea
11 jaar geleden
Dag! is prima bij niet-officiële gelegenheden zoals winkels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok thanks.

Andere antwoorden (3)

hoie als afscheid wordt ook vooral in Limburg en brabant gebruikt, geloof ik...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoy of halo is gewoon dezelfde betekenis ,
het ''hoy '' is ontstaan in de jaren 60 de tijd van hippies en provo's , dus een populaire goed voor jongeren
het halo is in de 2e wereldoorlog populair geworden het was de afkorting van ''hang alle landverraders op ''
in brabant zegt men over het algemeen ''houdoe''als groet
ook hoor je wel eens ''doei'' als groet
maar over het algemeen is het allemaal hetzelfde als groet en niemand zal iets zeggen als je iets verkeerd zegt
dus bij deze doeiiiiiiii
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het is normaal als ik hoi zeg tegen iemand die ik vaker gezien heb maar niet ken? Geldt hetzelfde voor hoie enz?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi kan je best zeggen tegen een leeftijdgenoot die je vaker hebt gezien.
Hoie is afscheid. [ en dat halo uit de 2e wereldoorlog is echt onzin ]
In boeken van voor de 2e wo komt "hallo" ook al voor.
hallo = tussenwerpsel

Uitspraak: [ˈhɑlo]

Voorbeelden:
`Hallo, hoe is het ermee?`,
\'Hallo, leuk je te zien.
`Hallo, hoort u mij?`

Hallo is een groet, GEEN afscheidsgroet!

Hoi is populairder onder jongeren.
Nog vlotter dan "hallo".
"Hoi" kan onder jongeren WEL als afscheidsgroet.

"Doei" is hetzelfde als "hoi".
Meisjes zeggen ook wel "doeg".

Hoihe, hoiju en houdoe, kan allemaal als het gebruikt wordt in de kringen waar jij bent, maar het is dialect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah zo dus ik kan hoi als groet gebruiken en als afscheid maar dan moeten we wel leeftijdgenoten zijn zeg maar.
En tegen mensen die ouder zijn hallo en doei of?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo en dag*