Waarom zeggen mensen vaak "ofzo"?

Geen woorden kunnen vinden ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Mensen gebruiken 'ofzo' als iets niet helemaal zeker is.
Bijvoorbeeld:
Geen woorden ofzo - geen woorden of is er iets anders
Gekocht bij een Bart Smit of zo - Gekocht bij Bart Smit maar het kan ook wel een andere speelgoedwinkel zijn
Ben je ziek ofzo - Ben je ziek of is er iets anders aan de hand
Er wordt bij het gebruik van het woord ofzo alvast aangegeven dat het net iets anders kan zijn. Dus als je niet op je woorden afgerekend wilt worden, is het best veilig om het woord ofzo te gebruiken.

Eigenlijk is het: of zo. Dit betekent of zoiets. Je ziet het tegenwoordig vaak aan elkaar geschreven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat ze dat als stopwoord gebruiken ofzo... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dat woord nodig hebben om hun verhaal duidelijk te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze het niet zeker weten , en meschien je het zelf uit willen laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zelfde reden als mensen enz, e.d. zeggen: omdat ze het niet weten of geen zin hebben om het in te vullen/te vertellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze geen ander woord hebben om de zin te eindige ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aan te geven dat een mogelijkheid die ze genoemd hebben in hun zin ook wel eens iets anders zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt vaak gebruikt als 'stopwoordje' in plaats van uh of dus. Het geeft ruimte om na te denken. Ofzo duidt er ook op dat je het niet zeker weet in de betekenis van ofzoiets, of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze 't niet exact of zeker weten.