Waar komt het woord moraalkikker vandaan? Waarom kikker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1K

Het beste antwoord

De moraalkikker is een denigrerende en tegelijk speelse variant op de moraalridder.

Waar de moraalridder vandaan komt is duidelijk: het geeft de strijdbaarheid aan van iemand die wordt gedreven door, en vecht voor, de moraal.

Wil je dat belachelijk maken, dan maak je van die ridder een kikker. Je hebt dan een gelijkklinkend woord dat de stoere strijder degradeert tot een kwakende kikker, die je niet serieus kunt nemen en waarover je slechts kunt lachen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oops, ik drukte per ongeluk op -1, waar ik +1 had willen drukken. Sorry daarvoor.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank voor je uitleg. Nu weet ik in ieder geval dat er sprake is van een vergissing, en dat de min niet afkomstig is van mijn reguliere minstalker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minstalker.
Mooi nieuw woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie verklaring, maar ik kan er helemaal NIETS over vinden. Het woord duikt uitsluitend op in nogal discutabele discussies op diverse fora.....

Andere antwoorden (4)

Van het woord moraalkikker heb ik nog nooit gehoord, en Van Dale online basis en professioneel ook niet. Je zegt moraalridder tegen iemand die een beetje overdreven een moraal uitdraagt en iedereen die moraal voorhoudt en niet ophoudt erop te wijzen hoe het moet (volgens zijn moraal). Het is een fatsoensrakker. Bij de ridders stond de moraal ook niet zo hoog, dus het woord spreekt zichzelf ook al tegen.
Zal dan een moraalkikker een blaaskaak zijn met moralistische aspiraties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOOOOOOIT van gehoord eerlijk gezegd. Vermoedelijk is het een oorspronkelijke verspreking van iemand die niet zo goed thuis is in Nederlands en 'moraalridder' niet kende - ook het woord ridder niet echt - en dacht 'moraalkikker' te hebben verstaan.

Dat vinden mensen grappig en dan gaan ze het overnemen. Maar een etymologische betekenis zou ik er niet voor kunnen vinden ; er is geen enkel verband tussen kikkers en moraal, en het woord kom je vrijwel uitsluitend tegen op fora waar sowieso met de Nederlandse taal al niet erg zorgvuldig wordt omgesprongen.

Het wordt sowieso bijna altijd gebruikt door mensen met een net iets te grote mond om te schelden. Goede reden om het woord toch maar niet in mijn eigen vocabulaire op te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie dacht ik dat je spreektaal verwarde met schrijftaal en dat het eigenlijk moraal KICKER was.

Maar ik kom het woord zelfs tegen in deze verouderde recensie in Trouw gedateerd november 2004

" In het derde bedrijf, waarin Frosch van oudsher als gevangenbewaarder een hoofdrol opeist, ontpopt hij zich pas echt als moraalkikker"

Maar hier slaat het woord bijna letterlijk op een van de hoofdrolspelers in " Die Fledermaus"
Die loopt namelijk verkleed als kikker als een rode draad door deze productie van de Nationale Reisopera heen.

Grappig, had er echt nog nooit eerder van gehoord.
Het woord heeft wel iets moet ik zeggen.. moraalkikker..

Variant op "hoop geblaat weinig wol"?

Veel gekwaak weinig veren dus :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moraalkikker is een persoon die steeds hetzelfde kwaakt.
Normen en waarden.Kwaak kwaak.
Daarnaast zorgt de kikker voor vele dikkopjes in andersman vijvertje, ook bij de buren.
Kijk maar naar het nieuws.
De Vries.