n.a.v. de hamsterweken, Is het woord 'hamsteren' nu afgeleid van de Hamster of heeft het diertje zijn naam te danken aan het woord 'hamsteren'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (2)

Het werkwoord hamsteren zelf is afgeleid van de activiteit van het diertje, dat voedsel in de mond te verzamelt / propt om zo mee te nemen (verzamelen). Dus hamsteren is zo synoniem geworden met verzamelen (kopen) om een voorraad op te bouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij mensen werd het gebruikt om in tijden van schaarste extra producten op te slaan. Maar je kunt ook hamsteren omdat een product nu erg goedkoop is en je het later toch nodig hebt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Een hamster heeft trouwens hiervoor een wangzak, zie foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
min even toelichten? Het kan natuurlijk zijn dat ik het mis heb.
Amadea
11 jaar geleden
Wen er maar aan, Noa, dat je hoe meer punten je krijgt hoe geregelder je anonieme minkukels achter je aan krijgt. Helaas is het op GV mogelijk om ongemotiveerd die button aan te klikken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, jammer is dat. Ik vind de min niet erg, maar zeg dan waarom je dat vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe moet ik dat thuis nu weer uitleggen?
Amadea
11 jaar geleden
Door het te zien als min-naar: een naar persoon die zonder reden negatief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me beter dan thuis zeggen dat ik een minnaar heb. Dan wordt het een ongezellig weekendje.
Het werkwoord hamsteren is bekend sinds de Eerste Wereldoorlog. Het komt uit het Duits: hamstern. Tijdens rantsoenering werd het gevormd als woord voor ‘(evenals een hamster) een geheime voorraad aanleggen’.

De naam voor het dier stamt ook uit het Duits, maar dat gebeurde al in de vijftiende eeuw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat niet om voedsel wat de hamster in zijn wang heeft om het later te kunnen verteren, maar echt het aanleggen van een voorraad in zijn huisje of holletje.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk om te weten! De hamster heeft een wangzak om het makkelijk mee te kunnen nemen. Dat heeft inderdaad niets met vertering te maken, dan slikte hij/zij het wel in. In de wangzak kan van alles in, ook nestmateriaal. Voedsel en nestmateriaal kan zo met een flinke hoeveelheid tegelijk naar het nest worden genomen.