De betekenis van dit gezegde is dat iets wat mosterd na de maaltijd is geen zin meer heeft. Wat ik heb gevonden over de oorsprong is dat mosterd tijdens de maaltijd gegeten moest worden vanwege de spijsvertering bevorderende eigenschappen die het zou bezitten. Het heeft geen zin om mosterd na de maaltijd te eten dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mosterd na de maaltijd
Spreekwoorden: (1914) Mosterd na den maaltijd,
d.i. het benoodigde brengen als het niet meer noodig, als 't te laat is.

In de latere middeleeuwen bij Goedthals, 112: Mostaert dienen als tvleesch gheten is, fol cornard sert moustarde apres disner;

http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_1606.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die uitdrukking komt uit het Frans: "De la moutarde après dîner". Dat bestaat sinds de zestiende eeuw. Het wordt gezegd van iets dat niet meer dienst is omdat het te laat komt.
In 1807 werd de uitdrukking in het Engels overgenomen: "Like mustard after dinner". Maar later hebben de Engelstaligen het diner vervangen door vlees: 'after meat mustard'.
Amadea