Wat is het verschil tussen een spreekwoord en een uitdrukking en een gezegde?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
48.8K

Het beste antwoord

Spreekwoord =
kernachtige, vaste uitspraak die een erkende, op ervaring berustende waarheid of wijsheid uitdrukt en die telkens weer toegepast wordt op zich voordoende situaties en verschijnselen.

Gezegde =
gebruikelijke zegswijze

Uitdrukking=

verbinding van woorden met een betekenis

Onder een uitdrukking wordt een vaste combinatie van woorden verstaan waarmee meestal indirect een situatie wordt benoemd.

Bijvoorbeeld: De uitdrukking "oude koeien uit de sloot halen" moet men niet letterlijk opnemen.

In de dagelijkse spreektaal worden 'spreekwoord' en 'gezegde' regelmatig door elkaar gebruikt. Toch zijn ze wel verschillend. Volgens de Taaladviesdienst van Onze Taal wordt gesteld dat kenmerkend voor een spreekwoord de 'onveranderlijkheid van formulering en woordkeus' is. Een algemene levenswijsheid, een bevestiging van de orde der dingen. Voorbeelden: "Boontje komt om z'n loontje" en "Oost, west, thuis best".
Een gezegde daarentegen is een 'vaste verbinding van woorden met figuurlijke betekenis, die geen werkwoord bevat'. Voorbeeld: "Met hart en ziel" of "Een open deur".
Een zegswijze is een derde categorie. Deze kunnen in tegenstelling tot gezegden wel een zin vormen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: "Het loopt de spuigaten uit" of "Het lawaai liep de spuitgaten uit".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spreekwoorden zijn zinnen die altijd in dezelfde vorm voorkomen, altijd in de tegenwoordige tijd staan en altijd een bepaalde wijsheid of een bepaald advies bevatten.
Uitdrukkingen of gezegden hebben ook een vaste vorm, maar minder vast dan bij spreekwoorden het geval is. Het verschil met een spreekwoord is ook nog dat de uitdrukking geen wijsheid of advies bevat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een spreekwoord is een korte, krachtige uitspraak die een waarheid of wijsheid bevat.

Een gezegde is net als een spreekwoord een vaste uitdrukking. In tegenstelling tot een spreekwoord is een gezegde een deel van een zin en wordt deze in een lopende en veranderbare zin verwerkt.

Een uitdrukking is een gezegde of zegswijze.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spreekwoord:
uitspraak met een algemene levenswijsheid of morele implicatie, waarvan de vorm vrijwel onveranderlijk is
b.v.: vele varkens maken de spoeling dun; oost west, thuis best

Gezegde:
vaste, idiomatische verbinding van woorden, met figuurlijke betekenis, die geen werkwoord bevat en dus op zichzelf nooit een zin vormt
b.v.: een vrolijke Frans, met hart en ziel, een open deur
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
spreekwoord: kan je de zinsbouw niet veranderen
voorbeeld: de appel valt niet ver van de boom
je kan niet zeggen: de appelen vallen niet ver van de boom. dus bij een spreekwoord kan je de zinsbouw niet veranderen

uitdrukkig:kan je dat net wel
voorbeeld:een gat in zijn hand hebben
hij heeft een gat in zijn hand (betekenis: hij geeft zijn geld te gemakkelijk weg)