Frans is een Romaanse taal, Nederlands een Germaanse taal. Wat voor taal is Engels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
10.6K

Het beste antwoord

Een mengtaal.
Het Engels is hèt voorbeeld van een echte mengtaal, met veel Germaanse (Angelsaksische) maar ook veel Romaanse (Normandisch - Franse) woorden. Meestal is een korte eenlettergrepige vorm van Germaanse (Angelsaksische) afkomst en een meerlettergrepige van Romaanse (Franse) afkomst.
Die mix is ontstaan doordat rond 500 na Christus stammen uit Denemarken (Angelen, Jutten) en Noord Duitsland (Saksen) de Noordzee overstaken en het Engelse land koloniseerden. Van de Angelen komt de naam van 'Engeland', en de Saksen zien we terug in het begrip 'Angelsaksisch': alles wat staat voor Brits of Amerikaans (USA, Canada).
Een paar eeuwen later vielen de Noormannen (Vikingen) Engeland binnen. Ze veroveren Engeland en dit had tot gevolg dat de oorspronkelijke Keltische talen nog verder werden teruggedrongen en zich alleen in de uithoeken van het land (Schotland, Cornwall en Wales) konden handhaven.
Rond het jaar 1000 staken legers uit Normandië en Bretagne op hun beurt het kanaal over en kregen onder hun koning Willem de Veroveraar vaste voet op het eiland. Van dat continentale Bretagne zijn dan ook de namen 'Great Britain' en 'British' afgeleid. En vooral die laatste Frans-Normandische invasie heeft enorme gevolgen gehad, want sindsdien is het Engels letterlijk doorspekt met van origine Franse woorden en uitdrukkingen. Naar schatting is ca. 40% van de huidige Engelse woordenschat van Franse oorsprong.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je houdt nog een plusje van me tegoed

Andere antwoorden (2)

Het is een West-Germaanse taal.

Dus dezelfde oorsprong als alle andere Germaanse talen, maar dan heeft een andere evolutie gevolgd in Angelsaksisch Engeland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlands in niet alleen een Germaanse taal, maar een Indo-Europese taal die hedentendage bestaat uit zo'n 400 talen.

Engels en nederlands zijn van daaruit bezien dus van 1 gemeenschappelijke oorsprong.