Soms loopt hetgeen wat ik schrijf vooruit op wat ik moet schrijven. Is dit een vorm van dyslectie? Zie uitleg

Stel ik wil het woord "verwachten" schrijven, dan lees ik het woord "verwachten" al schrijvend in gedachte op. Dus als ik "ver..." schrijf zeg ik ook langzaam (onbewust) "ver..." in mezelf.

Het probleem is dat ik soms "te snel" denk waardoor ik een aantal letters oversla bij het schrijven.

Dan ben ik dus bij het schrijven nog bij "ver..." maar in gedachte ben ik al bij "verw" waardoor ik dus "verachten" opschrijf in plaats van "verwachten".
Is dit een vorm van dyslectie en zo ja, moet ik hier iets aan proberen te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

Nee dat is geen dyslectie, dat is gewon jezelf voorbijrennen. Het enige wat er op zit: bewust langzamer gaan schrijven, en goed nalezen wat je geschreven hebt
11 jaar geleden
Alleen een gespecialiseerd persoon, kan jou na onderzoek, vertellen of dit een vorm van dyslectie is. meestal zijn dit psychologen of orthopedagogen die hiertoe gekwalificeerd zijn. Zij beschikken over specialistische kennis op het gebied van leesstoornissen en onderwijsbelemmeringen.

Bijna iedereen kan een aantal punten bij zichzelf of bij kinderen herkennen. Dat betekent niet dat elk kind dyslectisch is. Iemand die dyslectisch is, zal een aantal kenmerken hebben die het leren moeilijker maken en waardoor de leerresultaten achterblijven.

Heel vaak hebben ze moeite met uitspraak van woorden,
halen begrippen als voor/ achter/ links/ rechts enz. door elkaar.
Hebben moeite met het volgen van de richting,
Draaien letters, of de volgorde hiervan om,
Het aanleren van het alfabet, rijmpjes en liedjes gaat moeizaam of zelfs niet.
Hebben moeite met het onthouden van namen,
Hebben moeilijkheden met het verwerven van de woordenschat en hebben vaak een slecht spraakgebruik dat niet past bij de leeftijd.

Zolang je alleen vaak sneller denkt dan je schrijft lijkt dit mijns inziens niet op dyslectie als je verder nergens anders last van hebt en makkelijk leest en schrijft.
Heb je van meer dingen last met lezen of schrijven,die je belemmeren op school ofzo, laat dan eens een deskundige ernaar kijken.
amc